W obliczu ciągłych zmian i rozwoju technologicznego nauczanie informatyki wydaje się być niezwykle trudnym zadaniem. Jest to bowiem dziedzina nauki, która rozwija się niezwykle dynamicznie. Uwzględnienie tej dynamiki w nauczaniu jest prawdziwym wyzwaniem.

Dzieci posługują się komputerami od najmłodszych lat, a umiejętne korzystanie z internetu też nie jest dla nich trudne. Jakie treści powinny znajdować się w podręcznikach, by były one dostosowane do potrzeb dorastającej młodzieży gimnazjalnej? Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne przy wyborze podręcznika do informatyki dla III etapu kształcenia: 

1. Zweryfikowanie, czy podręcznik spełnia warunki dotyczące następujących elementów:

  • przekazywanie informacji – czy podręcznik  szczegółowo wyjaśnia zagadnienia z obszaru wiedzy informatycznej;
  • praktyczność  – czy podręcznik przedstawia praktyczne rozwiązania problemów informatycznych;
  • motywacja – czy zadania zawarte w podręczniku są interesujące dla uczniów i stanowią inspirację do poszukiwać odpowiedzi;
  • systematyzowanie – czy podręcznik ułatwia porządkowanie wiedzy.

2. Przykładowe pytania, które warto zadać w przedstawicielowi oświatowemu:

  • Czy zawarte w podręczniku treści i zadania uczą rozwiązywać problemy za pomocą programów użytkowych?
  • Czy nauka podstaw programowania wykorzystuje konkretne przykłady, które pojawiają się w życiu codziennym uczniów?
  • Czy przykłady rozwiązań problemów informatycznych są ilustrowane zrzutami ekranowymi?
  • Czy uczeń otrzyma ważne rady praktyczne, jak efektywnie korzystać ze sprzętu komputerowego i oprogramowania?
  • Czy w podręczniku są wykorzystywane zadania, które  inspirują uczniów do wykorzystywania wiedzy w praktyce?
  • Czy w podręczniku znajdują się zagadnienia dotyczące:
    – komputera, jego budowy i zastosowań,
    – internetu, metod komunikacji oraz pobierania i wyszukiwania informacji w internetowych bazach danych i encyklopediach multimedialnych, 
    – przepisów prawa autorskiego i zasad profilaktyki antywirusowej, 
    – zarządzania danymi w bazie danych, 
    – pracy z dokumentami komputerowymi, 
    – zastosowań arkusza kalkulacyjnego,
    – wykonywania wybranych algorytmów za pomocą komputera?

Głównym celem kształcenia informatyki na poziomie gimnazjalnym powinno być przedstawienie komputera jako narzędzia do pozyskiwania informacji.  W nauczaniu informatyki warto podkreślać jej możliwości wykorzystania w innych dziedzinach nauki. Gimnazjaliści posługują się sprzętem, systemem operacyjnym i oprogramowaniem użytkowym podczas odrabiania prac domowych i nauki z innych przedmiotów.

Podręczniki Wydawnictwa Operon charakteryzują się zgodnością z  aktualną podstawą programową, przemyślaną, czytelną i uporządkowaną kompozycją, a ponadto dbałością o rozwój i inspirację uczniów. Aby poznać bliżej naszą ofertę, zachęcamy do odwiedzenia naszej strony internetowej http://www.operon.pl/oferta_gimnazjum/informatyka lub do kontaktu z przedstawicielem oświatowym. Odpowie on na Państwa pytania dotyczące podręczników oraz wszystkich korzyści wynikających ze współpracy z wydawnictwem. 
http://www.operon.pl/przedstawiciele