Jak uczyć gimnazjalistów informatyki?
09/05/2014W obliczu ciągłych zmian i rozwoju technologicznego nauczanie informatyki wydaje się być niezwykle trudnym zadaniem. Jest to bowiem dziedzina nauki, która rozwija się niezwykle dynamicznie. Uwzględnienie tej dynamiki w nauczaniu jest prawdziwym wyzwaniem.
Dzieci posługują się komputerami od najmłodszych lat, a umiejętne korzystanie z internetu też nie jest dla nich trudne. Jakie treści powinny znajdować się w podręcznikach, by były one dostosowane do potrzeb dorastającej młodzieży gimnazjalnej? Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne przy wyborze podręcznika do informatyki dla III etapu kształcenia:
1. Zweryfikowanie, czy podręcznik spełnia warunki dotyczące następujących elementów:
- przekazywanie informacji – czy podręcznik szczegółowo wyjaśnia zagadnienia z obszaru wiedzy informatycznej;
- praktyczność – czy podręcznik przedstawia praktyczne rozwiązania problemów informatycznych;
- motywacja – czy zadania zawarte w podręczniku są interesujące dla uczniów i stanowią inspirację do poszukiwać odpowiedzi;
- systematyzowanie – czy podręcznik ułatwia porządkowanie wiedzy.
2. Przykładowe pytania, które warto zadać w przedstawicielowi oświatowemu:
- Czy zawarte w podręczniku treści i zadania uczą rozwiązywać problemy za pomocą programów użytkowych?
- Czy nauka podstaw programowania wykorzystuje konkretne przykłady, które pojawiają się w życiu codziennym uczniów?
- Czy przykłady rozwiązań problemów informatycznych są ilustrowane zrzutami ekranowymi?
- Czy uczeń otrzyma ważne rady praktyczne, jak efektywnie korzystać ze sprzętu komputerowego i oprogramowania?
- Czy w podręczniku są wykorzystywane zadania, które inspirują uczniów do wykorzystywania wiedzy w praktyce?
- Czy w podręczniku znajdują się zagadnienia dotyczące:
– komputera, jego budowy i zastosowań,
– internetu, metod komunikacji oraz pobierania i wyszukiwania informacji w internetowych bazach danych i encyklopediach multimedialnych,
– przepisów prawa autorskiego i zasad profilaktyki antywirusowej,
– zarządzania danymi w bazie danych,
– pracy z dokumentami komputerowymi,
– zastosowań arkusza kalkulacyjnego,
– wykonywania wybranych algorytmów za pomocą komputera?
Głównym celem kształcenia informatyki na poziomie gimnazjalnym powinno być przedstawienie komputera jako narzędzia do pozyskiwania informacji. W nauczaniu informatyki warto podkreślać jej możliwości wykorzystania w innych dziedzinach nauki. Gimnazjaliści posługują się sprzętem, systemem operacyjnym i oprogramowaniem użytkowym podczas odrabiania prac domowych i nauki z innych przedmiotów.
Podręczniki Wydawnictwa Operon charakteryzują się zgodnością z aktualną podstawą programową, przemyślaną, czytelną i uporządkowaną kompozycją, a ponadto dbałością o rozwój i inspirację uczniów. Aby poznać bliżej naszą ofertę, zachęcamy do odwiedzenia naszej strony internetowej http://www.operon.pl/oferta_gimnazjum/informatyka lub do kontaktu z przedstawicielem oświatowym. Odpowie on na Państwa pytania dotyczące podręczników oraz wszystkich korzyści wynikających ze współpracy z wydawnictwem.
http://www.operon.pl/przedstawiciele