Polscy uczniowie świetnie sobie radzą z algorytmami, ale dużo gorzej – z szukaniem podejścia do rozwiązywania zadań matematycznych – tak wynika z diagnozy Instytutu Badań Edukacyjnych. Badacze IBE wspólnie z naukowym środowiskiem akademickim oraz urzędnikami z Ministerstwa Edukacji Narodowej zastanawiają się, jak ulepszyć nauczanie matematyki w polskich szkołach.

Pod koniec września IBE we współpracy z MEN zorganizowało w siedzibie resortu spotkanie z przedstawicielami uczelni technicznych i organizacji pozarządowych. Jego głównym punktem były rozmowy poświęcone jakości nauczania matematyki. Konkluzją debaty było stwierdzenie potrzeby opracowania wieloletniego programu poprawy nauczania matematyki.

„Za mało jest działań, które otwierają i rozwijają umysły uczniów, za mało jest wysiłku nauczycieli, by docenić postępy dziecka we własnym rozumowaniu” – stwierdził podczas spotkania przedstawiciel IBE. Zdaniem pracowników instytutu kształcenie rozumowania nauczyciele rezerwują zwykle tylko dla najlepszych uczniów. Tymczasem badacze przekonują, że podobnie jak w sporcie „żeby mieć mistrzów, musimy mieć sport masowy”.