Zakrojone na szeroką skalę badania mają pomóc dopasować propozycje szkół do potrzeb i możliwości Polaków. Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczął zbieranie informacji na temat tego, czym kierują się Polacy wybierając szkołę dla dziecka, studia czy kursy dokształcające w dorosłym wieku. Naukowcy chcą przebadać zachowania 90 tys. osób.

 

Twórcy projektu chcą w pierwszej kolejności dowiedzieć się tego, jaki wpływ na wybór edukacyjnej drogi ma rodzina.

 

„Dzieci uczą się od rodziców i dziadków. Ze wstępnych badań jakościowych wynika na przykład, że wiele zależy od tego, czy rodzice zachęcają dzieci do nauki. Czasem też młodzi ludzie wbrew rodzicom sami inwestują we własny rozwój i często wspierają ich w tym nauczyciele” – mówi w informacji o projekcie dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, lider Zespołu Edukacji i Rynku Pracy IBE.

 

„Uwarunkowania decyzji edukacyjnych” – tak nazywa się projekt badawczy, który właśnie ruszył, a jego druga tura ma się rozpocząć we wrześniu przyszłego roku. Raport z badań dostępny będzie w 2015 roku. Badanie ma dać kompleksową wiedzę na temat m.in. tego, dlaczego część z nas kończy edukację już na poziomie gimnazjum, co nas skłania do takiego, a nie innego wyboru studiów, dlaczego nie decydujemy się na kontynuowanie nauki w dorosłym życiu. Jakie znaczenie dla edukacji ma założenie rodziny czy podjęcie pracy.

 

Wyniki UDE mają ułatwić instytucjom zajmującym się edukacją dotarcie do określonej grupy, sprofilowanie oferty tak, aby odpowiadała zapotrzebowaniu rynku pracy, czy stworzenie akcji społecznej, która zachęciłaby do wyboru kolejnych ścieżek edukacji.

 

Naukowcy IBE chcą zająć się także lokalnymi uwarunkowaniami nauki na wielu szczeblach i przyjrzeć się poszczególnym powiatom i ich ofertom edukacyjnym.