Jeżeli chcemy nie tylko wyrażać to, co myślimy, lecz także robić to w barwny sposób, to możemy używać zwrotów nieobecnych w codziennym języku. Jednak powinniśmy wiedzieć, jak dany zwrot brzmi i co oznacza. Bez tego popełnimy błąd, a nasza wypowiedź będzie bez sensu. 

Spotkało to osobę – niezadowolonego klienta, który powiedział o pewnej firmie, że „Nieszanowanie pieniędzy klientów kładzie się rysą na waszej reputacji.” Z pewnością ta firma straciła w oczach klienta, więc powinien on powiedzieć: „Nieszanowanie pieniędzy klientów kładzie się cieniem na waszej reputacji.” Mówimy, że coś kładzie się cieniem na czymś, gdy mamy na myśli to, że jakaś sprawa psuje czemuś opinię. W opisanym przypadku zdaniem autora słów pewna firma nie szanuje pieniędzy klientów, co psuje jej reputację – a inaczej: kładzie się cieniem na jej reputacji.

Skąd więc „rysa” w wypowiedzi klienta? Rzeczownik ten może być użyty w podobnym kontekście –mówimy, że na jakiejś powierzchni pojawiają się rysy, gdy została ona uszkodzona. W znaczeniu przenośnym „rysa” to niewielka, ale znacząca wada zmieniająca ogólną ocenę czyjejś postawy. Niezadowolony klient może więc także powiedzieć, że „Na wizerunku firmy pojawiły się rysy.”