Zdaniem ekspertów z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach uczniowie popełniają liczne błędy ortograficzne, składniowe, interpunkcyjne. Ale tym co stanowi ich największy problem, jest brak konsekwencji językowej, wykorzystywanie języka ulicy, błędy składniowe zniekształcające budowę zdania i powodujące zanik związku logicznego między jego członami oraz brak precyzji wypowiedzi. Eksperci alarmują, że sprawność językowa uczniów jest coraz niższa.

„Biega o glebę” (o konflikcie o ziemię w domu Borynów), „Leśmian to najznakomitszy spec od liryki”, „Taki facio nie był dla Izabeli.” (o Wokulskim), „Męstwo Kmicica sprawdza się w kontaktach ze Szwedami.”, „Cezary Baryka nie wiedział, której partii ma się oddać w całości”, „Judym prosto z mostu rzucił Joasię”, „Bylicy przez cały czas towarzyszyła laska, którą podpierał swoje schorowane ciało”, „Będąc małym chłopcem wpadłem do rowu, a rodzice bardzo mnie kochali.” – autorami cytatów są uczniowie z całej Polski.

Dr hab. Danuta Krzyżyk z katedry dydaktyki języka i literatury polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach powiedziała PAP, że jedną z przyczyn malejącej sprawności językowej uczniów jest przyzwalanie na pisanie prac pisemnych na komputerze: „Pozwalamy im, żeby wykorzystywali w nadmiarze nowe technologie i w konsekwencji pojawia się więcej błędów. To zresztą nie jedyny problem. Z różnych przekazów wiemy, że dla niektórych uczniów szkół podstawowych czy gimnazjów, pierwszą dłuższą pracą pisemną była praca egzaminacyjna”.