Sytuacja materialna rodziny oraz wykształcenie rodziców to główne czynniki determinujące wybór ścieżki edukacyjnej uczniów – wynika z najnowszych badań IBE. Co ciekawe, na wybór nie wpływa płeć.

Instytut Badań Edukacyjnych jednoznacznie wskazuje, że wzorce z domu rodzinnego są przenoszone na zachowania kolejnych pokoleń. Wyniki pierwszej tury badań o nazwie Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych pokazały, że połowa osób, których rodzice mieli wykształcenie podstawowe lub gimnazjalne, osiąga ten sam poziom wykształcenia. Natomiast wykształcenie wyższe osiąga trzy czwarte osób, których oboje rodzice ukończyli studia. Dyplom uczelni częściej zdobywają też dzieci z większych miast oraz jedynacy.

Na wybór ścieżki edukacyjnej wyraźnie wpływa też sytuacja materialna rodziny. Jak zauważają eksperci IBE, tam gdzie sytuacja materialna była ona oceniona jako gorsza od sytuacji innych rodzin rówieśników, blisko 22% badanych zakończyło edukację na najniższym poziomie. Tylko 5% realizowało ścieżkę prowadzącą do wykształcenia magisterskiego.

Projekt IBE realizowany we współpracy z Instytutem Statystyki i Demografii SGH to największe od lat badanie mające przybliżyć to, w jaki sposób Polacy kształcą się i dlaczego decydują się na takie, a nie inne formy edukacji. Badanie objęło łącznie 33 631 gospodarstw domowych, w tym 60 586 osób urodzonych w latach 1947–1997.

Więcej na ten temat:
 http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/235-uwarunkowania-decyzji-edukacyjnych-badanie-panelowe-gospodarstw-domowych.html