Dla nauczycieli to możliwość poznania uczniów, a dla czwartoklasistów to szansa na przejście z klasy trzeciej do czwartej z mniejszym niepokojem i stresem, które mogą pojawić się u uczniów w nowych warunkach.

Mowa o współpracy między nauczycielami nauczania początkowego a polonistami i matematykami, którzy będą pracowali z uczniami w klasie czwartej. Przejawem tej współpracy jest wspólna analiza wyników uczniów w klasie trzeciej szkoły podstawowej, tj. wyników sprawdzianu na koniec klasy trzeciej, oceny opisowej na świadectwie ucznia. Ponadto współpraca zakłada także przekazanie informacji o całej klasie i poszczególnych uczniach – o ich umiejętnościach, relacjach w grupie, sytuacji rodzinnej.

Dzięki tym informacjom nauczyciel z II etapu edukacyjnego, który będzie prowadził zajęcia z uczniami w klasie czwartej, już na początku roku szkolnego ma wiedzę na temat poszczególnych uczniów i ich umiejętności. Pozwoli to m.in. podjąć skuteczne kroki w celu niwelowania trudności w nauce, z jakimi borykają się uczniowie. Dzięki współpracy między nauczycielami jest możliwa lepsza praca z uczniami, którzy mają konkretne trudności w nauce czytania, pisania lub w nauce matematyki. Takie podejście umożliwia zaplanowanie w sposób efektywny realizacji podstawy programowej i pożądanych zajęć dodatkowych oraz zindywidualizowanie podejścia do uczniów już od pierwszej lekcji.

Współpraca między nauczycielami i wymiana informacji o uczniach, ich umiejętnościach i trudnościach w nauce daje szanse na efektywniejsze wykorzystywanie narzędzi w pracy z uczniami. Przykładem może być program Ortograffiti, który wspiera uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz nauce matematyki (również dla uczniów z dysleksją i dysgrafią). Dzięki temu już na początku czwartej klasy polonista i matematyk mogą rozpocząć pracę z uczniami, który wymagają więcej uwagi przy rozwijaniu wybranych umiejętności.