(oprac. Małgorzata Rożyńska)

Obecnie coraz częściej spotykamy się ze stanowiskiem pedagogów w sprawie dysleksji, że jest ona zagadnieniem znanym, a wiedza o tym, jak pomagać uczniom z dysleksją oraz ich rodzicom – to sprawa oczywista, bo uregulowana prawnie. 

Czy jednak we wszystkich szkołach poziom opieki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiada założeniom wynikającym z przepisów i zaspakaja oczekiwania samych nauczycieli oraz uczniów i ich rodziców? W tej kwestii na pewno niekorzystnie będą wypadać szkoły z miejscowości, w których organy prowadzące nie zapewniają środków na zatrudnienie specjalistów terapii pedagogicznej do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, najbardziej odpowiednich dla uczniów z dysleksją. W takiej sytuacji nietrudno przewidzieć, że pojawią się pytania: Jak to może rzutować na karierę szkolną uczniów? Warto wiedzieć, że losy uczniów z dysleksją mogą potoczyć się dramatycznie. Taki przykłady opisuje profesor Marta Bogdanowicz w wielu publikacjach m.in. Portrety nie tylko sławnych osób z dysleksją (2008).

Jednym z ważniejszych przedsięwzięć propagowanych przez Polskie Towarzystwo Dysleksji jest program „Szkoła Przyjazna Uczniom z Dysleksją” – cieszący się popularnością wśród szkół podstawowych oraz gimnazjalnych. Szkoła zaangażowana w realizację programu przykładnie realizuje zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wdraża wiele ciekawych pomysłów.

Pierwszym pomysłodawcą i organizatorem tego przedsięwzięcia był oddział PTD w Szczecinie. A tym czasem, w bieżącym roku szkolnym dobiega końca II edycja tego programu w Warszawie. 

„Przyjęliśmy do programu 55 szkół z Warszawy i okolic. Program otrzymał honorowy patronat Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Edycja trwała dwa lata szkolne 2012/13 i 2013/14. Planujemy uroczyste podsumowanie programu połączone z wręczeniem certyfikatów, które odbędzie się 9 czerwca.” – informuje koordynator programu Anna Zych (doradca metodyczny m.st. Warszawy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, lider Sekcji Nauczycieli Terapeutów przy ZG PTD). 

Warto dodać, że program wnosi dużo dobrego dla szkół i uczniów z dysleksją. W czasie projektu zarówno w szkołach, jak i między szkołami są realizowane różnego rodzaju przedsięwzięcia. W II edycji „warszawskiej szkoły przyjaznej uczniom z dysleksją” zorganizowano m.in.: 

  • uliczną grę terenową i paradę pt. „ORTOGRAFICZNY SZLAK 7 INTELIGENCJI” z okazji XI Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji (we wspólnej zabawie wzięło udział ponad 100 uczniów z warszawskich szkół podstawowych),
  • konkursy ortograficzne dla dyslektycznych uczniów,
  • szkolenia dla nauczycieli,
  • badania przesiewowe ryzyka dysleksji.

W ramach realizacji programu zaproponowano bezpłatne szkolenia dla nauczycieli, konsultacje indywidualne oraz merytoryczne wsparcie doświadczonych specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów dyslektycznych.

Warto podkreślić, że tego rodzaju praktyki skutecznie pomagają niwelować problemy uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a co najważniejsze – w tych szkołach uczniowie i ich rodzice mogą liczyć na zrozumienie i specjalistyczną pomoc. 

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na pracę organizatorów programu oraz szkolnych koordynatorów pomocy psychologiczno-pedagogicznej, których charakteryzuje pasja i zaangażowanie. Warto doceniać tych nauczycieli za ich pracę i konkretne osiągnięcia. Natomiast certyfikaty przyznane szkołom niech stanowią dowód na to, że w nagrodzonych szkołach pracują wybitni specjaliści, którzy wykorzystują  z sukcesami swoje talenty pedagogiczne. 

A w nowym roku szkolnym 2014/2015 Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Dysleksji po raz piąty będzie organizować program pod nazwą „Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją" w województwie pomorskim. Honorowy patronat nad programem objął Pomorski Kurator Oświaty, a instytucją wspierającą będzie Wydawnictwo OPERON