Dobra lekcja jest wtedy, gdy uczeń zapomina o dzwonku na przerwę. Ale jak to osiągnąć?

 

Dobra lekcja? Fascynująca lekcja? Idealna lekcja? Lekcja z efektem „wow”? Które określenie jest najbliższe Państwa sercu? Choć różnie nazywamy cel,  wszystkim chodzi o to samo – by znaleźć sposób na poprowadzenie właśnie takiej lekcji. I mimo tego, że każdy nauczyciel wypracował własne sprawdzone rozwiązania, to z pewnością można je przyporządkować do uniwersalnych kategorii. Spróbowali tego dokonać liderzy Mobilnej szkoły –  topowi belfrzy znani z oryginalnego, pełnego pasji podejścia do edukacji. Może znajdą Państwo w tych rozważaniach inspiracje dla siebie? A może tylko potwierdzą Państwo swoje przypuszczenia?
 

baner dobra lekcja

 

Jak wygląda dobra lekcja – oto jest pytanie

O tym, czego potrzebuje nauczyciel, by poprowadzić dobrą lekcję, debatowali liderzy Mobilnej szkoły. I choć debata najczęściej polega na starciu przeciwnych racji, to tym razem było inaczej –  każdy dołożył swoją cegiełkę. Powstała całkiem okazała konstrukcja, zwana dobrą lekcją. Przedstawiamy poniżej wypracowaną wspólnie propozycję, składającą się z ośmiu budulców:

1. Dobra lekcja jest wtedy, gdy masz na nią pomysł!

Dawid Łasiński – Pan Belfer: „Budowanie atomu wodoru z kulek papieru? Czy kulka papieru będzie jarała licealistę? Okazuje się, że tak, że czasami prosty pomysł będzie lepszy niż kolejny mądry wykres. Ograniczenia są tylko w naszych głowach. Z najprostszych rzeczy można zrobić coś wow.”

Joanna Gadomska: „Mózg najlepiej uczy się tego, co jest nowe i ciekawe, co wzbudza emocje.  Dlatego liczy się ciekawy pomysł na lekcję.”

2. Dobra lekcja jest wtedy, gdy uczeń się bawi i nie wie, że się uczy!

Krzysztof Chojecki: „Idealna lekcja to taka, podczas której się bawisz i nie wiesz, że się uczysz.”

Marta Młyńska: „Czy to już? Już dzwonek? Już się skończyło?”

Marcin Lemiszewski: „Uczniowie zdobywają wiedzę mimochodem, podczas zabawy; nie wiedzą, że się uczą.”

3. Dobra lekcja jest wtedy, gdy prowadzi ją zakręcony nauczyciel

Marta Młyńska: „Najważniejszym narzędziem jesteśmy my – nasza osobowość. Mniej narzędzi, a więcej nas! My sami sobą mamy wiele do zaoferowania.”

Jarosław Basaj: „Lekcja idealna jest wtedy, gdy prowadzi ją zakręcony nauczycieli. Może być uporządkowana i musi być merytoryczna, ale gdy nie ma w niej pasji, to trudno złapać ideał.”

Marcin Lemiszewski: „Lekcje powinny być dynamiczne i pełne pasji.”

4. Dobra lekcja jest wtedy, gdy opiera się na dobrych relacjach nauczyciela z uczniem

Przemek Staroń: „Relacja uzdalnia nas do tego, że mamy coraz lepsze pomysły, dzięki nim budujemy zaangażowanie, a w konsekwencji znowu budujemy relację.”

Dawid Łasiński: „Co zrobić, jeśli nie mamy zbudowanej relacji z uczniami? Trzeba znaleźć wytrych do tych relacji – najpierw pomysł, potem zaangażowanie uczniów, a dopiero potem relacje. Zrobienie z uczniami projektu zbudowało między nami relacje, które trwają do dzisiaj.”

Marta Młyńska: „Budowanie relacji to jest proces, podróż.”

5. Dobra lekcja jest wtedy, gdy uczniowie uczą się od nas, a my od nich

Marek Grzywna: „Najpierw pytam, co lubią, bo chcę być bliżej ich świata. Potem uczę się od nich i to mi pozwala wyjść ze strefy dinozaura i wejść w strefę moich uczniów.”

Sebastian Ropel: „TikTok to jest ich świat, dlatego ciekawostki o rolnictwie – niby najnudniejszy temat świata – przedstawiają za pomocą właśnie TikToka”.

Agnieszka Ola Jankiewicz: „Power – wzmocnić dzieciaki, dać im głos! Ja się też od nich uczę, bo oni czasami widzą i wiedzą więcej niż ja.”

6. Dobra lekcja jest wtedy, gdy słuchamy naszych uczniów

Jarosław Basaj: „Boję się mówić, że lekcje są idealne. Wolę łapać ten moment, w którym jestem – mam szkielet, rusztowanie, ale to wszystko ubiera się, gdy jestem na miejscu. Bo trzeba iść za tymi ludźmi, którzy są w sali. Ważne jest, by ich słuchać, doceniać to, co mówią. Pomysł na lekcję jawi się, gdy jestem na lekcji.”

Przemek Staroń: „Idziemy za tym, z kim pracujemy, bo najważniejsze jest, co ta osoba ma w środku i jak się z nami czuje.”

Agnieszka Jankowiak-Maik: „Żadna aplikacja nie zastąpi relacji. Szkoła otwartych relacji: słuchamy się nawzajem.”

Jarosław Basaj: „Nie nauczaj, tylko moderuj i aktywnie słuchaj.”

Marcin Wiechetek: „To umiejętność czytania i słuchania uczniów decyduje o tym, że lekcja jest dobra”. 

7. Dobra lekcja jest wtedy, gdy uczeń czuje się bezpiecznie

Joanna Jęczewska-Pawlak: „Lekcja idealna jest wtedy, gdy uczeń czuje się bezpieczny, gdy nie boi się mówić.”

Marta Badowska: „Bezpieczeństwo i druga osoba na pierwszym miejscu, dopiero potem nauka.” 

8. Dobra lekcja jest wtedy, gdy przygotowuje ucznia do życia

Joanna Jęczewska-Pawlak: „Teraz mamy takie czasy, że się uczymy przez całe życie. Zawody się zmieniają, perspektywy się zmieniają i nie ma takiego zawodu, który będziemy wykonywać raz na zawsze.”

Agnieszka Jankowiak-Maik: „Życie mnie inspiruje. Uważam, że musimy edukować do życia. Jeżeli nie uczysz do życia, to nie ma sensu.”
 

Jeśli chcieliby Państwo dodać kolejne cegiełki składające się na tworzenie dobrych lekcji, zapraszamy na naszą grupę facebookową Mobilne lekcje – czyli uczymy mobilnie i tradycyjnie.

Wszystkich, którzy nie mieli możliwości uczestniczyć w naszych debatach, zapraszamy do obejrzenia nagrań na naszym kanale na YouTubie >>TUTAJ.

 
Przedstawiamy gotowe pomysły na dobre lekcje podczas kolejnych webinarów Mobilnej szkoły. Rozkład jazdy na ten tydzień:

Poniedziałek, 29.03, godz. 17.00Lekcja matematyki w pigułce: Dziedzina, wartość funkcji i miejsce zerowe, którą poprowadzi Krzysztof Chojecki. Szczegóły spotkania znajdują się TUTAJ. Bezpośredni link do spotkania: TU.

Poniedziałek, 29.03, godz. 20.00 – Lekcja geografii w pigułce: Migracje ludności w świecie, którą poprowadzi Sebastian Ropel. Szczegóły spotkania znajdują się TUTAJ. Bezpośredni link do spotkania: TU.

Wtorek 30.03, godz. 17.00 – Lekcja przedsiębiorczości w pigułce: Komunikacja interpersonalna, którą poprowadzi Joanna Pawlak-Jęczewska. Szczegóły spotkania znajdują się TUTAJ. Bezpośredni link do spotkania: TU.

Wtorek 30.03, godz. 19.00 – Lekcja plastyki w pigułce: Claes Oldenburg –  przedmiot w nowej skali, którą poprowadzi Agnieszka Ola Jankiewicz. Szczegóły spotkania znajdują się TUTAJ. Bezpośredni link do spotkania: TU.

Środa 31.03, godz. 18.00Lekcja WOS-u w pigułce: Współczesne media, którą prowadzi Agnieszka Jankowiak-Maik. Szczegóły spotkania znajdują się TUTAJ. Bezpośredni link do spotkania: TU.

 

Więcej informacji o programach Mobilnej szkoły i kolejnych webinarach znajdą Państwo na TEJ stronie. Plan spotkań w ramach Mobilnej szkoły jest tam na bieżąco aktualizowany. Serdecznie zapraszamy!