Co może dać lepszy wgląd w to, jak w przeszłości ludzie żyli i pokonywali wyzwania niż historia? Zrozumienie obecnej sytuacji, wyciąganie wniosków oraz podejmowanie świadomych decyzji dotyczących przyszłości również się nie powiedzie, jeżeli historia będzie traktowana po macoszemu.

historia

Zaciekawić ciekawym

Ukuta w starożytności maksyma historia magistra vitae (historia jest nauczycielką życia) jest bardziej niż aktualna w dzisiejszych czasach. Historia ma moc wzbudzania zainteresowania i ciekawości uczniów, czyniąc ich bardziej chętnymi do nauki. Dzięki zrozumieniu, jak ludzie żyli w przeszłości, uczniowie mogą uzyskać cenny wgląd w różne kultury i społeczeństwa, co pomoże im podejmować lepsze decyzje dotyczące własnego życia.

Historię można wykorzystać do podsycenia ciekawości i zainteresowania otaczającym nas światem oraz do pomocy lepszego zrozumienia tego, jak ludzie żyli i wchodzili w interakcje ze sobą na przestrzeni dziejów. Nauczanie historii może wesprzeć kształtowanie kompetencji kluczowych, w tym krytycznego myślenia, ale też rozwiązywania problemów, komunikacji i współpracy.
 

Starodawne tematy, nowoczesne metody

W nauczaniu historii nie chodzi tylko o wiedzę na temat zamierzchłych bitew czy nazwisk królów i dowódców. Najważniejsze jest zrozumienie lekcji z przeszłości i zastosowanie ich w dzisiejszym życiu. Dlatego istotne jest, aby patrzeć na historię jako na nauczycielkę życia, a nie tylko na przedmiot do studiowania. Nie wystarczy pamiętać faktów; należy również zrozumieć ich okoliczności. W ten sposób można uzyskać cenny wgląd nie tylko w naturę ludzką, lecz także politykę, ekonomię i wiele innych aspektów, które mogą pomóc nam podejmować lepsze decyzje w naszym własnym życiu.

W Radomiu takie założenia wykorzystali twórcy ciekawego projektu historycznego, który bazuje jednocześnie na założeniach podstawy programowej oraz ciekawostek z historii miasta. Zaciekawia młodzież nie tylko dawnymi zdarzeniami, lecz także życiem miasta jako całości. Rzeczywiste poczucie przynależności do miejsca i stawanie się częścią jego historii przybliża młodzież do realizacji celów edukacyjnych, założonych przez zaangażowanych w projekt nauczycieli, ale też sprawia, że historia przestaje być nieciekawa czy nużąca. W magazynie Wszystko Co Najważniejsze można zapoznać się z ideą radomskiego pomysłu.

Po jeszcze więcej ciekawych rozwiązań na lekcje historii zawsze można sięgnąć do programu Mobilny historyk na platformie Mobilna Szkoła, gdzie znajdą Państwo materiały przygotowane przez znaną historyczkę i aktywistkę Agnieszkę Jankowiak-Maik.
 

Szukając inspiracji edukacyjnych warto zapoznać się również z Konkursem Historycznym Bee organizowanym przez IAC Polska. Rejestracja trwa do jutra, czyli od 28 lutego 2023 r. Konkurs Historyczny Bee odbywa się w trzech ligach:

  • dla uczniów klas 5 i 6,
  • dla uczniów 7 i 8 klasy szkoły podstawowej,
  • dla uczniów 1–4 klas licealnych.

 
Wiedza wymagana od uczestników konkursu jest wszechstronna, a poruszane zagadnienia wzbudzają w zawodnikach ciekawość świata i chęć zgłębiania kolejnych dyscyplin – czytamy na stronie organizatora.

Nagrodą główną dla najlepszych uczestników w każdej kategorii wiekowej na poziomie regionalnym jest bezpłatne uczestnictwo w V edycji Międzynarodowej Olimpiady Historycznej odbywającej się latem 2023 r. w Rzymie. Nagroda pokrywa w pełni koszty pobytu zakwalifikowanego ucznia/uczennicy oraz uczestnictwo we wszystkich wydarzeniach przewidzianych w ramach konkursu. Więcej informacji znajdą Państwo TUTAJ.

 

Źródła:

  1. Piotr Patkowski, Radom – miasto neoromantyczne, Wszystko Co Najważniejsze, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/piotr-patkowski-radom-miasto-neoromantyczne/ (dostęp: 22.02.2023).
  2. Agnieszka Jankowiak Maik – Mobilny historyk, https://mobilnaszkola.operon.pl/programy/ (dostęp: 22.02.2023).
  3. Konkurs Historyczny Bee, IAC Polska, https://iacpolska.pl/nasze-konkursy/history-bee-polska/ (dostęp: 22.02.2023).