Jak wykorzystać pierwsze minuty lekcji do nadania tonu pozostałej części zajęć? Ważne jest, aby rozpoczynały się one w sposób angażujący, co pomoże stworzyć atmosferę sprzyjającą nauce.

 

Ugruntowane podstawy

klasa

Początek lekcji jest niezwykle ważny dla efektywnej nauki. Istotne jest, aby wykorzystać te pierwsze minuty do nadania tonu zajęć i stworzenia środowiska sprzyjającego uczeniu się.

Stosując techniki, takie jak wprowadzanie tematu, ustalanie oczekiwań uczniów i angażowanie ich w zajęcia, można mieć pewność, że lekcje będą żywe i wciągające. Te kilka pierwszych minut można również wykorzystać do nawiązania kontaktu z uczniami i budowania zaufania między nauczycielem a uczniem. Efektywne uczenie się wymaga nie tylko świetnego wejścia w lekcję. Zaczyna się od połączenia kropek między tym, co uczniowie już wiedzą, a tym, czego się nauczą. Uczeń, który połączy te elementy, może uczyć się wydajniej i skuteczniej. Kiedy jest w stanie dokonać znaczących powiązań między swoją wcześniejszą wiedzą a nowymi informacjami, których próbuje się nauczyć, lepiej rozumie materiał i zapamiętuje go na dłużej.

Ten sposób uczenia się pozwala uczniom zastosować wiedzę w różnych kontekstach, wykorzystać swoje umiejętności nie tylko na jednym przedmiocie. Pomagając uczniom w znajdowaniu powiązań między posiadaną wiedzą a nowym materiałem, możemy stworzyć środowisko, które zachęca do aktywnego udziału w procesie uczenia się. Możemy również pomóc im rozwinąć umiejętności krytycznego myślenia, które umożliwią im zastosowanie tego, czego się nauczyli w rzeczywistych sytuacjach.
 

Element zaskoczenia

Rozpoczynając lekcje „z przytupem”, nauczyciele mogą przyciągnąć uwagę uczniów i wzbudzić w nich podekscytowanie tematem. Ciekawe rozpoczęcie zajęć również wzbudzi entuzjazm związany z tematem, co może pomóc uczniom zachować motywację i koncentrację przez całą lekcję. Z kolei opierając się tylko na dobrym wejściu, można utracić duży potencjał zajęć. Warto zatem włączać do treści element, którego uczniowie nie do końca się spodziewają.

Zaskoczenie i zaciekawienie będą stanowić dla nich bodźce motywujące do pracy. Żeby zainspirować się do pracy w nurcie nieszablonowej pedagogiki, warto sięgnąć TUTAJ po pomysły Marty Badowskiej, która na platformie Mobilna Szkoła opowiada o sposobach na zajęcia w obszarze motywacji i mocnych stron uczniów. Te dwa tematy mają duży wpływ na pracę w klasie i pozwalają sprawdzić, czy na pewno udaje się realizować wszystkie cele.

Skuteczne sposoby na ciekawe poprowadzenie lekcji zebrała na swoim blogu Danuta Sterna TUTAJ. Strategie nadbudowywania, o których pisaliśmy, są pewną podstawą. Strategie dynamizowania lekcji przez nurkowanie, ankietowanie czy szybki quiz są również ciekawym rozwiązaniem. Dobrze jest wykorzystać te kilka pierwszych minut lekcji do nawiązania kontaktu z uczniami i stworzenia atmosfery zaufania oraz wzajemnego szacunku. Stosowanie nietypowych, ale dopasowanych do grupy sposobów jest receptą na sukces.

 

Źródła:

  1. Danuta Sterna, Nauczyciel jak skoczek narciarski, Ośświata, https://osswiata.ceo.org.pl/2023/01/30/nauczyciel-jak-skoczek-narciarski/ (dostęp: 31.01.2023).
  2. Marta Badowska, Mobilna Szkoła, https://mobilnaszkola.operon.pl/rd/course/view.php?id=195 (dostęp: 31.01.2023).
  3. Marta Badowska, Mobilna Szkoła, https://mobilnaszkola.operon.pl/rd/course/view.php?id=194 (dostęp: 31.01.2023).