Nauczanie grupowe czy indywidualne?
01/10/2012Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego chce zmienić system nauczania
Zmiany dotyczą szkół muzycznych i miałyby wejść w życie w 2014 roku. Nauczyciele oczekują ich z nadzieją, ale też mają pewne obawy. Jak powiedziała wiceminister kultury Monika Smoleń – największe zmiany dotyczą szkół pierwszego stopnia. Po trzeciej klasie szkoły muzycznej uczniowie byliby kierowani jednym z dwóch profili kształcenia. Albo indywidualnym – dla szczególnie uzdolnionych, albo grupowym, w którym nacisk byłby położony na granie zespołowe.
Nauczyciele przedmiotów muzycznych mają podzielone opinie. Część z nich obawia się, że poświęcenie szczególnej uwagi kształceniu grupowemu spowoduje zmniejszenie liczby godzin przeznaczonych na naukę indywidualną. Tymczasem, jak ocenia Anna Otwinowska-Płaza z Akademii Muzycznej we Wrocławiu, kształcenie umiejętności grania zespołowego musi iść w parze z nauką indywidualną.
Nauczyciele zwracają też uwagę na to, że wielu uczniów chętnie włączy się w zajęcia, które kładą nacisk na grę w zespole, ponieważ łatwiej im przełamać tremę niż podczas zajęć indywidualnych.
W szkołach artystycznych w Polsce kształci się obecnie ok. 80 tys. dzieci.