Aż 90 proc. polskich nauczycieli lubi pracę w swojej szkole, a 85 proc. poleciłoby ją jako dobre miejsce pracy. Polscy nauczyciele są najlepiej wykształceni spośród nauczycieli w krajach europejskich. Takie są wyniki z najnowszego badania TALIS 2013.

Nauczyciele w Polsce mają najlepsze wykształcenie formalne na tle pozostałych krajów biorących udział w badaniu. Prawie każdy (99 proc.) ma wykształcenie wyższe i uczy przedmiotów zgodnych z kierunkiem swojego wykształcenia. Polski system kształcenia nauczycieli zapewnia zarówno teoretyczne, jak i praktyczne przygotowanie do każdego nauczanego przedmiotu. Wskazuje to 88 proc. badanych. We Włoszech jest to jedynie 35 proc., a w Islandii i Kanadzie – 42 proc.

Jednocześnie nauczyciele wskazują na potrzebę doskonalenia zawodowego w zakresie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach. W Polsce 58 proc. nauczycieli pracuje z uczniami wymagającymi wsparcia, w pozostałych krajach średnio jest to 26 proc.

Nauczyciele są zadowoleni z jakości swojej pracy. Wysoko oceniają swoją skuteczność w utrzymywaniu dyscypliny w klasie. Mówi o tym 88 proc. badanych. Zgodnie z deklaracją poświęcają na to najmniej czasu podczas lekcji w porównaniu z nauczycielami z pozostałych badanych krajów (8 proc., średnia TALIS 13 proc.).

Problemy, na jakie wskazują nauczyciele, to przeciążenie pracą, niepewność zatrudnienia i niesatysfakcjonujące zarobki oraz niski prestiż zawodu. Coraz częściej uczestniczą jednak w różnych formach doskonalenia zawodowego. Podkreślają, że potrzeba im wsparcia w zakresie pracy z klasą i wykorzystywania nowych technologii.

Raport TALIS pokazuje także, że polscy nauczyciele w większości uważają, iż w procesie nauczania ważniejsze są wyciąganie wniosków i rozumowanie niż zdobycie konkretnej wiedzy. Nauczyciel ma wspomagać ucznia w procesie kształcenia.