Niezwykłe prezenty pod choinką z edukacją w tle
16/12/2013Zabawa z magnesami, gra w liczby czy cytaty z literatury na koszulce – to nie tylko ciekawe pomysły na prezent, lecz także często użyteczne materiały na lekcję lub zajęcia dodatkowe. Fizyka staję się wtedy bardziej przystępna, a literatura bliższa. Sprawdźcie nasze propozycje na małe niespodzianki pod choinkę – niebanalnie i z przymrużeniem oka.
1. KOSZULKI Z CYTATAMI
Znani pisarze i naukowcy, ważne zdania, ciekawe fragmenty dzień, sławne myśli zapisane na... koszulkach! I nie tylko – znaleźć można cytaty na wielu produktach – długopisach, kalendarzach czy kubkach. To może być niebanalny prezent dla nauczyciela nie tylko języka polskiego, filozofii czy historii. Ucieszyć może także nastolatka!
2. GRY – EKSPERYMENTY
Magnesy hematytowe, kołyska Newtona (duże metalowe kulki, zawieszone na sznurkach) czy magnetyczne kulki – to nie tylko ciekawy gadżet dla nauczycieli, lecz także dobry sposób na pokazanie uczniom podstawowych zasad fizyki podczas lekcji, np. co i dlaczego dzieje się z magnesami, dlaczego magnesy hematytowe śpiewają, na czym polegają zasady zachowania energii, pędu czy sprężystości. Prezent pod choinkę? Czemu nie!
Z magnesów hematytowych tworzone są także gry, dzięki którym można ćwiczyć strategię i spryt w walce z siłami fizycznymi. W sieci można znaleźć m.in. polaryzującą grę magnetyczną Jisaku, która ma aż cztery możliwości gry. Twórcy przekonują, że to dobry pomysł zarówno na samodzielną grę, jak i na towarzyską zabawę. Jednocześnie może to być także skuteczny sposób, aby przekonać uczniów, że siły fizyki wykorzystywane są w wielu sytuacjach w naszym życiu. Także podczas dobrej zabawy!
3. GRY MATEMATYCZNE
Celina Tuszyńska-Skubiszewska, znana jako autorka kursu w Akademii ORTOGRAFFITI oraz współautorka ćwiczeń ORTOGRAFFITI. Matematyka bez trudności, jest wielbicielką nauczania przez zabawę. W najnowszej propozycji – Grach matematycznych pokazuje, że rozwiązywanie matematycznych zadań może przynieść wiele radości, i że matematyki można nauczyć się „przy okazji”. A okazji jest w Grach matematycznych wiele – zestaw zawiera sześć różnych gier, do każdej autorka proponuje kilka wersji i zachęca do wymyślania własnych. Gry matematyczne przeznaczone są dla uczniów klas IV–VI. Zdradzimy jednak Państwu na ucho, że i dorośli świetnie się przy nich bawią...
Najłatwiej kupić je ze strony internetowej: http://sklep.operon.pl/product/show/11696.html
4. ZABAWA I SZTUKA
Ekran szpilkowy (ew. szpilkowa tablica) – to proste narzędzie mechaniczne pozwala w przystępny sposób wyjaśnić technikę powstawania obrazu – w tym naturę piksela – we współczesnych ekranach elektronicznych. Jego istota polega na manipulowaniu szpilkami tkwiącymi w białej płaszczyźnie. Wysunięte rzucają cień, dając ciemny punkt. Schowane ujawniają białe pole. Niczym piksele w ekranie pozwalają stworzyć nawet bardzo rozbudowane obrazy, a przy wykorzystaniu poklatkowej techniki filmowania – nawet animacje. Prekursorem tej sztuki i wynalazcą ekranu szpilkowego był Alexandre Alexeieff. Przykładowe animacje mistrza można znaleźć tu:
http://www.youtube.com/watch?v=exTQ_WwQfws
5. LICZBOWO I CYFROWO
Najbardziej popularne gry, które opierają się na literach i cyfrach, to proste i nigdy nienużące propozycje, takie jak Scrabble czy Rummikub. Pierwsza z gier jest znana na całym świecie – powstała w 1931 roku. Od tego czasu podbija serca graczy, ale jest też niezwykle skutecznym sposobem nauki liter oraz tworzenia wyrazów. Rummikub z kolei wprowadza w świat cyfr. W tej grze gracze układają określone ciągi liczb, a wygrać mogą tylko dzięki przemyślanej strategii i spostrzegawczości.
Od lat obie gry są hitem spotkań towarzyskich, rodzinnych weekendów czy... pozalekcyjnych zajęć. Wykorzystywane są często nie tylko jako dobra zabawa, lecz także pomysł na naukę.