Dobre, innowacyjne praktyki zalecane przez PTD
04/10/2021Każda szkoła, która chce budować markę szkoły przyjaznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, znajdzie w projekcie PTD rozwiązania dla siebie. Są to pomysły na dobre, innowacyjne praktyki, których wdrożenie przybliży placówkę do wzorcowego modelu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Uczestnicy projektu będą mieli okazję rozwinąć swoje kompetencje i podzielić się własnymi doświadczeniami podczas cyklu webinarów prowadzonych przez wybitnych ekspertów. Partnerem przedsięwzięcia jest Wydawnictwo Operon – twórca metody Ortograffiti i propagator klubów Ortograffiti, które realizują cele projektu.
Szkoła z innowacją pedagogiczną PTD
Wdrażanie nowych standardów pomocy psychologiczno-pedagogicznej wiąże się z podejmowaniem działań kompleksowych, ale też nietuzinkowych i nowatorskich. Każda szkoła może wybrać coś dla siebie, realizując innowację pedagogiczną lub rozwijając już zainicjowane działania.
Wśród dobrych praktyk zalecanych przez PTD są między innymi:
- Opracowanie i wdrożenie kryteriów oceniania uczniów dyslektycznych.
- Przeprowadzenie diagnozy u uczniów według Skali Ryzyka Dysleksji.
- Założenie Klubu Ortograffiti lub Klubu Przyjaciół Bratka, by zapewnić profesjonalną pomoc uczniom wymagającym dodatkowego wsparcia w uczeniu się czytania i pisania.
- Organizowanie w szkole Europejskiego Dnia Świadomości Dysleksji.
- Udział uczniów w akcjach i programach czytelniczych.
- Rozwijanie zainteresowań i mocnych stron uczniów z dysleksją.
Kluby Ortograffiti jako innowacja pedagogiczna
Jeśli spośród wielu proponowanych przez PTD dobrych praktyk wybrali Państwo Kluby Ortograffiti, to poniżej przedstawiamy więcej informacji na ich temat.
Kluby Ortograffiti działają w szkołach już od kilku lat. I świetnie się sprawdzają! Są atrakcyjną formą realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodną z rozporządzeniem MEiN.
Co zyskają nauczyciele, szkoły i uczniowie, realizując innowację pedagogiczną w postaci klubu Ortograffiti?
Nauczyciele:
- wdrożą nowe standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole;
- zapewnią profesjonalną pomoc uczniom wymagającym wsparcia w uczeniu się czytania i pisania;
- zdobędą nowe kompetencje, niezbędne do awansu zawodowego;
- zyskają nowe narzędzia, w tym prezentacje multimedialne do prowadzenia zajęć;
- otrzymają wsparcie w grupie facebookowej – Klub Ortograffiti;
- dostaną Certyfikat Innowatora Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Szkoła:
- zrealizuje zadania wynikające z rozporządzenia MEiN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- osiągnie efekty, które są przedmiotem ewaluacji szkoły;
- zbuduje relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej;
- uzyska Certyfikat PTD potwierdzający wdrażanie przez szkołę nowoczesnych standardów pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Uczniowie:
- osiągną lepsze wyniki w nauce;
- pokonają trudności w uczeniu się;
- otrzymają atrakcyjne gadżety klubowe;
- dostaną dyplomy.
Więcej o zakładaniu klubów Ortograffiti TUTAJ.
Szerzej o innych innowacyjnych praktykach zalecanych przez PTD przeczytają Państwo tu: https://www.ptd.edu.pl/innowacjepedagogiczne.html