Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymagają odpowiedniego podejścia w nauczaniu. O wiele skuteczniejsza jest praca na materiałach uwzględniających ich potrzeby i możliwości. Odpowiednie wsparcie pozwala pokonać trudności lub je zmniejszyć na każdym etapie nauki.

 
Metoda sprawdzona przez nauczycieli i rekomendowana przez specjalistów

Metoda Ortograffiti jest rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Dysleksji i Ministerstwo Edukacji Narodowej do pracy z uczniami z dysleksją rozwojową. W tworzeniu tej metody uczestniczyła prof. Marta Bogdanowicz – największy autorytet w dziedzinie dysleksji.

Metoda Ortograffiti jest zalecana dzieciom i młodzieży...

 
Wybierz interesujący Cię wątek

Serie Ortograffiti dla klas I–III, DLA UCZNIÓW Z RYZYKIEM DYSLEKSJI

Serie Ortograffiti dla klas IV–VI, DLA UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ
Seria Ortograffiti dla klas IV–VI, DLA UCZNIÓW Z DYSGRAFIĄ
Seria Ortograffiti dla klas IV–VI, DLA UCZNIÓW Z DYSKALKULIĄ

Seria Ortograffiti dla młodzieży, ORTOGRAFFITI. CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
Seria Ortograffiti dla młodzieży, DLA UCZNIÓW Z DYSORTOGRAFIĄ
Seria Ortograffiti dla młodzieży, DLA UCZNIÓW Z DYSGRAFIĄ

 

Serie Ortograffiti dla klas I–III, DLA UCZNIÓW Z RYZYKIEM DYSLEKSJI

Dodatkowe wsparcie i ćwiczenia dla najmłodszych uczniów

W pierwszych latach nauki coraz więcej uczniów ma trudności w czytaniu i pisaniu. Dlatego tak ważna jest wczesna interwencja. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pozwolą zmniejszyć objawy ryzyka dysleksji. Warto działać, zanim małe trudności przerodzą się w trudne do pokonania bariery.

W ramach Metody Ortograffiti dla edukacji wczesnoszkolnej opracowano dwie serie publikacji Ortograffiti z Bratkiem:

WERSJA 45 MINUT

Sprawdza się na:

  • jednogodzinnych zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych lub dydaktyczno-wyrównawczych w tygodniu w danej grupie.

  
SPRAWDŹ

 
WERSJA 90 MINUT

Sprawdza się na:

  • dwugodzinnych zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych lub dydaktyczno-wyrównawczych w tygodniu w danej grupie,
  • jednogodzinnych zajęciach, ale pod warunkiem, że uczniowie kontynuują pracę w domu.

SPRAWDŹ

 

Serie Ortograffiti dla klas IV–VI, DLA UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ

Wsparcie w przezwyciężeniu trudności dla uczniów klas IV–VI

Trudność w opanowaniu zasad ortograficznych jest powszechna u uczniów z dysleksją. Często znają oni reguły, ale mimo wszystko piszą z błędami. Dlatego tak ważne są dodatkowe ćwiczenia dostosowane do tego rodzaju trudności w uczeniu się.

MIKS – Ortograffiti

To odpowiedź na potrzeby uczniów, którzy preferują dużą zmienność i różnorodność oraz małe, treściwe porcje wiedzy. 

  • Materiał ortograficzny jest wdrażany naprzemiennie i wielokrotnie – jedna trudność ortograficzna jest ćwiczona w pojedynczych blokach i powtarzana w wielu zeszytach.

SPRAWDŹ

Ortograffiti. Czytam, rozumiem, piszę – WERSJA TRADYCYJNA

 

Materiał w każdym zeszycie jest ułożony tak, aby skupić się na opanowaniu jednej trudności ortograficznej.  W zeszytach na poziomie pierwszym kładzie się nacisk głównie na technikę czytania i pisania, natomiast na poziomie drugim uczniowie ćwiczą przede wszystkim czytanie ze zrozumieniem i poprawne pisanie.

SPRAWDŹ

Seria Ortograffiti dla klas IV–VI, DLA UCZNIÓW Z DYSGRAFIĄ

Skuteczny sposób na wyćwiczenie kształtnego i estetycznego pisma u uczniów

Jak pomóc uczniom klas IV–VI pisać ładniej?  Jest duża szansa na to, że wyćwiczą oni kształtne i estetyczne pismo, ponieważ w tym wieku wciąż rozwija się poziom graficzny ich pisma. Do ćwiczeń warto zastosować krój pisma inny niż ten z etapu edukacji wczesnoszkolnej. W serii „Od dysgrafii do kaligrafii” zastosowano pismo biblioteczne – bez łączeń między literami.

Ortograffiti. Od dysgrafii do kaligrafii

  • Dzięki ćwiczeniom zamieszczonym w zeszytach m.in.:
  • utrwala się właściwy chwyt narzędzia do pisania (jeśli uczeń zaakceptuje propozycję zmiany),
  • utrwala się właściwy kierunek kreślenia liter,
  • poprawiają się czytelności i estetyka pisma oraz tempo pisania,
  • pisanie staje się mniej uciążliwe i męczące fizycznie.

Innowacyjnym rozwiązaniem jest zastosowanie pisma bibliotecznego.

SPRAWDŹ

 
Seria Ortograffiti dla klas IV–VI, DLA UCZNIÓW Z DYSKALKULIĄ

Dobry sposób na naukę matematyki

Dla uczniów z dyskalkulią matematyka staje się źródłem stresu i niepewności. Kiedy kolejne ćwiczenia nie przynoszą efektów, a tabliczka mnożenia wciąż „ucieka” z pamięci, łatwo o zniechęcenie i poczucie porażki. Skutecznym wsparciem będzie zestaw ćwiczeń, które pomagają w rozwoju kompetencji matematycznych i ułatwiają systematyczne pokonywanie trudności.

Ortograffiti. Matematyka bez trudności

Zadania zamieszczone w zeszytach:

  • poprawiają sprawność liczenia w zakresie czterech podstawowych działań (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie) na liczbach naturalnych, ułamkach dziesiętnych i zwykłych,
  • systematycznie utrwalają wiedzę poprzez powtarzanie,
  • wykorzystują elementy gier matematycznych.
     

SPRAWDŹ

  
Seria Ortograffiti dla młodzieży, ORTOGRAFFITI. CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

Sposób na wyćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumienie u uczniów z dysleksją

Uczniowie z dysleksją w wieku 13–18 lat często mają trudności w czytaniu ze zrozumieniem, w percepcji i pamięci słuchowej, w rozumieniu tekstu na różnych poziomach: dosłownym, interpretacyjnym, krytycznym czy twórczym. Ale jest na to metoda.

Ortograffiti. Czytanie ze zrozumieniem

  • Każdy rozdział otwiera zabawny tekst Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel.
  • Następnie uczeń wykonuje ćwiczenia rozwijające cztery poziomy rozumienia tekstu – od dosłownego po twórczy.
  • Dodatkowo zestawy zawierają ćwiczenia słuchowe i dyktanda z kodami QR prowadzącymi do nagrań czytanych przez profesjonalnych aktorów.

Zeszyty świetnie sprawdzą się także w czasie przygotowań do egzaminu ósmoklasisty, którego powodzenie w dużej mierze zależy od sprawności w czytaniu ze zrozumieniem.

SPRAWDŹ

 
Seria Ortograffiti dla młodzieży, DLA UCZNIÓW Z DYSORTOGRAFIĄ

Skuteczne rozwiązania dla młodzieży na wyćwiczenie kształtnego pisma

W starszym wieku szkolnym dysleksja rozwojowa objawia się głównie w postaci licznych błędów ortograficznych.  Dysgrafia wynika głównie z zaburzeń percepcji wzrokowej i słuchowej, trudności z automatyzacją pisowni oraz słabą pamięcią ortograficzną. Aby przezwyciężyć te trudności, należy połączyć utrwalenie reguł ortograficznych z ćwiczeniami, które usprawnią procesy percepcyjno-motoryczne.

Ortograffiti. Pisownia wyrazów z trudnościami

  • Wspiera uczniów w kształceniu i utrwalaniu umiejętności stosowania zasad ortograficznych w praktyce.
  • Uczy samodzielnego przeprowadzania kontroli pisanego tekstu. 
     

SPRAWDŹ

 
Seria Ortograffiti dla młodzieży, DLA UCZNIÓW Z DYSGRAFIĄ

Metoda sprawdzona przez nauczycieli i rekomendowana przez specjalistów

Młodzież z dysgrafią pracuje wolniej i przez to w większym stresie. Aby poprawić pismo, należy zastosować ćwiczenia grafomotoryczne, które usprawnią koordynację ręka-oko, zwiększą precyzję ruchów dłoni i wzmocnią mięśnie. Ważne jest też utrwalenie właściwych nawyków przy pisaniu.

Ortograffiti. Ćwiczenia grafomotoryczne

  • Ćwiczenia są różnorodne i atrakcyjne (np. rysowanie wzorów obiema rękami, kodowanie, symetria rysunku, kaligrafia, labirynty i wiele innych).
  • Wzbogacają słownictwo i wiadomości z różnych dziedzin życia.
  • Usprawniają procesy poznawcze (m.in. funkcje wzrokowe i ruchowe, orientację w kierunkach oraz koncentrację uwagi).

SPRAWDŹ

 
Metoda Ortograffiti to narzędzie, z którego corocznie korzystają tysiące terapeutów i nauczycieli. Dzięki niej dziesiątki tysięcy dzieci opanowują umiejętności czytania i pisania. Zachęcamy także do korzystania z obudowy metodycznej dostępnej w Bibliotece Ortograffiti.