Jak pracować z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
29/09/2025Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymagają odpowiedniego podejścia w nauczaniu. O wiele skuteczniejsza jest praca na materiałach uwzględniających ich potrzeby i możliwości. Odpowiednie wsparcie pozwala pokonać trudności lub je zmniejszyć na każdym etapie nauki.
Metoda sprawdzona przez nauczycieli i rekomendowana przez specjalistów
Metoda Ortograffiti jest rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Dysleksji i Ministerstwo Edukacji Narodowej do pracy z uczniami z dysleksją rozwojową. W tworzeniu tej metody uczestniczyła prof. Marta Bogdanowicz – największy autorytet w dziedzinie dysleksji.
Metoda Ortograffiti jest zalecana dzieciom i młodzieży...
Wybierz interesujący Cię wątek
Serie Ortograffiti dla klas I–III, DLA UCZNIÓW Z RYZYKIEM DYSLEKSJI
Serie Ortograffiti dla klas IV–VI, DLA UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ
Seria Ortograffiti dla klas IV–VI, DLA UCZNIÓW Z DYSGRAFIĄ
Seria Ortograffiti dla klas IV–VI, DLA UCZNIÓW Z DYSKALKULIĄ
Seria Ortograffiti dla młodzieży, ORTOGRAFFITI. CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
Seria Ortograffiti dla młodzieży, DLA UCZNIÓW Z DYSORTOGRAFIĄ
Seria Ortograffiti dla młodzieży, DLA UCZNIÓW Z DYSGRAFIĄ
Serie Ortograffiti dla klas I–III, DLA UCZNIÓW Z RYZYKIEM DYSLEKSJI
Dodatkowe wsparcie i ćwiczenia dla najmłodszych uczniów
W pierwszych latach nauki coraz więcej uczniów ma trudności w czytaniu i pisaniu. Dlatego tak ważna jest wczesna interwencja. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pozwolą zmniejszyć objawy ryzyka dysleksji. Warto działać, zanim małe trudności przerodzą się w trudne do pokonania bariery.
W ramach Metody Ortograffiti dla edukacji wczesnoszkolnej opracowano dwie serie publikacji Ortograffiti z Bratkiem:
WERSJA 45 MINUT
Sprawdza się na:
|
WERSJA 90 MINUT
Sprawdza się na:
|
Serie Ortograffiti dla klas IV–VI, DLA UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ
Wsparcie w przezwyciężeniu trudności dla uczniów klas IV–VI
Trudność w opanowaniu zasad ortograficznych jest powszechna u uczniów z dysleksją. Często znają oni reguły, ale mimo wszystko piszą z błędami. Dlatego tak ważne są dodatkowe ćwiczenia dostosowane do tego rodzaju trudności w uczeniu się.
MIKS – Ortograffiti
To odpowiedź na potrzeby uczniów, którzy preferują dużą zmienność i różnorodność oraz małe, treściwe porcje wiedzy.
- Materiał ortograficzny jest wdrażany naprzemiennie i wielokrotnie – jedna trudność ortograficzna jest ćwiczona w pojedynczych blokach i powtarzana w wielu zeszytach.
Ortograffiti. Czytam, rozumiem, piszę – WERSJA TRADYCYJNA
Materiał w każdym zeszycie jest ułożony tak, aby skupić się na opanowaniu jednej trudności ortograficznej. W zeszytach na poziomie pierwszym kładzie się nacisk głównie na technikę czytania i pisania, natomiast na poziomie drugim uczniowie ćwiczą przede wszystkim czytanie ze zrozumieniem i poprawne pisanie.
Seria Ortograffiti dla klas IV–VI, DLA UCZNIÓW Z DYSGRAFIĄ
Skuteczny sposób na wyćwiczenie kształtnego i estetycznego pisma u uczniów
Jak pomóc uczniom klas IV–VI pisać ładniej? Jest duża szansa na to, że wyćwiczą oni kształtne i estetyczne pismo, ponieważ w tym wieku wciąż rozwija się poziom graficzny ich pisma. Do ćwiczeń warto zastosować krój pisma inny niż ten z etapu edukacji wczesnoszkolnej. W serii „Od dysgrafii do kaligrafii” zastosowano pismo biblioteczne – bez łączeń między literami.
Ortograffiti. Od dysgrafii do kaligrafii
Innowacyjnym rozwiązaniem jest zastosowanie pisma bibliotecznego. |
Seria Ortograffiti dla klas IV–VI, DLA UCZNIÓW Z DYSKALKULIĄ
Dobry sposób na naukę matematyki
Dla uczniów z dyskalkulią matematyka staje się źródłem stresu i niepewności. Kiedy kolejne ćwiczenia nie przynoszą efektów, a tabliczka mnożenia wciąż „ucieka” z pamięci, łatwo o zniechęcenie i poczucie porażki. Skutecznym wsparciem będzie zestaw ćwiczeń, które pomagają w rozwoju kompetencji matematycznych i ułatwiają systematyczne pokonywanie trudności.
Ortograffiti. Matematyka bez trudności
Zadania zamieszczone w zeszytach:
|
Seria Ortograffiti dla młodzieży, ORTOGRAFFITI. CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
Sposób na wyćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumienie u uczniów z dysleksją
Uczniowie z dysleksją w wieku 13–18 lat często mają trudności w czytaniu ze zrozumieniem, w percepcji i pamięci słuchowej, w rozumieniu tekstu na różnych poziomach: dosłownym, interpretacyjnym, krytycznym czy twórczym. Ale jest na to metoda.
Ortograffiti. Czytanie ze zrozumieniem
Zeszyty świetnie sprawdzą się także w czasie przygotowań do egzaminu ósmoklasisty, którego powodzenie w dużej mierze zależy od sprawności w czytaniu ze zrozumieniem. |
Seria Ortograffiti dla młodzieży, DLA UCZNIÓW Z DYSORTOGRAFIĄ
Skuteczne rozwiązania dla młodzieży na wyćwiczenie kształtnego pisma
W starszym wieku szkolnym dysleksja rozwojowa objawia się głównie w postaci licznych błędów ortograficznych. Dysgrafia wynika głównie z zaburzeń percepcji wzrokowej i słuchowej, trudności z automatyzacją pisowni oraz słabą pamięcią ortograficzną. Aby przezwyciężyć te trudności, należy połączyć utrwalenie reguł ortograficznych z ćwiczeniami, które usprawnią procesy percepcyjno-motoryczne.
Ortograffiti. Pisownia wyrazów z trudnościami
|
Seria Ortograffiti dla młodzieży, DLA UCZNIÓW Z DYSGRAFIĄ
Metoda sprawdzona przez nauczycieli i rekomendowana przez specjalistów
Młodzież z dysgrafią pracuje wolniej i przez to w większym stresie. Aby poprawić pismo, należy zastosować ćwiczenia grafomotoryczne, które usprawnią koordynację ręka-oko, zwiększą precyzję ruchów dłoni i wzmocnią mięśnie. Ważne jest też utrwalenie właściwych nawyków przy pisaniu.
Ortograffiti. Ćwiczenia grafomotoryczne
|
Metoda Ortograffiti to narzędzie, z którego corocznie korzystają tysiące terapeutów i nauczycieli. Dzięki niej dziesiątki tysięcy dzieci opanowują umiejętności czytania i pisania. Zachęcamy także do korzystania z obudowy metodycznej dostępnej w Bibliotece Ortograffiti.































