Już jest – część druga „Ortograffiti MIKS” dla poziomu podstawowego
12/11/2024Nowa wersja „Czytam, rozumiem, piszę” dla uczniów klas IV–VI, czyli „Ortograffiti MIKS”, bardzo spodobała się nauczycielom. Pierwsze części nowych zeszytów ćwiczeń rozchodzą się w szybkim tempie! Mamy dobrą wiadomość – już jest dostępna część druga zeszytu ćwiczeń dla poziomu podstawowego. Pozostałe ukażą się do końca roku kalendarzowego – tak, aby bez problemu można było kontynuować pracę w drugim semestrze.
Odpowiedź na zmieniającą się wrażliwość percepcyjną uczniów
Jak wynika z badań, uczniowie z dysleksją lepiej przyswajają coś, co jest przedstawione w krótkich, skoncentrowanych pigułkach, a następnie wielokrotnie powtarzane. Aby ułatwić Państwa pracę – czyli dopasować narzędzia nie tylko do uczniów z trudnościami w uczeniu się, lecz także do zmieniających się czasów – opracowaliśmy nową wersję serii Ortograffiti dla klas IV–VI. Różni się od dotychczasowej głównie tym, że cały materiał ortograficzny jest wdrażany naprzemiennie i wielokrotnie.
Nowa wersja serii „Czytam, rozumiem piszę” – materiał o dużej różnorodności i zmienności:
- jeden zeszyt – miks trudności: jedna trudność ortograficzna jest ćwiczona w pojedynczych blokach i powtarzana w wielu zeszytach;
- jeden blok – jedno zajęcie: ćwiczenia zawarte w jednym bloku są przeznaczone do realizacji podczas jednych 45-minutowych zajęć.
Komplet dla poziomu podstawowego „Ortograffiti MIKS”
Cała seria „Ortograffiti MIKS” składa się z sześciu zeszytów ćwiczeń na różnych poziomach trudności, po dwa zeszyty na rok szkolny. Dzięki ćwiczeniom Ortograffiti uczeń ma szansę:
- poprawić swoje tempo czytania i umiejętność rozumienia tego, o czym czyta;
- pisać lepiej pod względem ortograficznym;
- rozwinąć funkcje wzrokowo-przestrzenne, słuchowo-językowe i motoryczne;
- rozwinąć umiejętność samooceny;
- zyskać lepszą motywację do nauki.
Od września nauczyciele rozpoczęli pracę ze wszystkimi częściami pierwszymi dla poziomów: podstawowego, średnio zaawansowanego i zaawansowanego. Teraz dostępna jest już druga część do poziomu podstawowego. Pozostałe części będą dostępne wkrótce.
Zeszyt ćwiczeń składa się z 10 bloków – każdy przeznaczony do realizacji na jednych zajęciach 45-minutowych:
- Zabawy z ortografią – rozgrzewka
- „U” na początku i na końcu wyrazu
- „Ó” wymieniające się na „o”, „a”, „e”
- „Ó” niewymienne
- Głoski dźwięczne i bezdźwięczne w wyrazach z „ó” i „u”
- „Rz” wymieniające się na „r” i w zakończeniach „-arz”, „-erz”
- „Rz” niewymienne
- „Ż” wymieniające się na „g”, „h”, „dz”, „s”, „z”, „ź (zi)”
- „Ż” niewymienne
- Powtórzenie i utrwalenie poznanych zasad
Zeszyt ćwiczeń składa się z 11 bloków – każdy przeznaczony do realizacji na jednych zajęciach 45-minutowych:
- Zabawy z ortografią – rozgrzewka
- „Ch” wymieniające się na „sz”, „s”, „ś”, „si”
- „H” niewymienne
- „H” wymieniające się na „g”, „z”, „ż”
- Wielka litera w wyrazach z „ch” i „h”
- „Ó” w zakończeniach „-ów” i „-ówka”
- „U” w czasownikach zakończonych na „-uję”, „-ujesz”
- „U” w zakończeniach „-uszek” i „-unek”
- „Ż” niewymienne; „ż” po spółgłoskach „l”, „ł”, „n”, „r”
- Głoski miękkie w wyrazach z „rz” i „ż”
- Powtórzenie i utrwalenie poznanych zasad
Co sami nauczyciele mówią o nowej serii „Ortograffiti MIKS”?
Nauczyciele biorący udział w badaniu ankietowym wyrazili pozytywne opinie o nowej wersji „Czytam, rozumiem, piszę”. Oto jedna z rekomendacji:
Polecam tę pozycję ze względu na różnorodność zamieszczonych w niej zadań (są krótkie i treściwe) oraz kompleksowe podejście do wszystkich trudności ortograficznych. Jest to wersja dopasowana do zmieniających się potrzeb i umiejętności uczniów, a zastosowanie technik neurodydaktycznych sprzyja uczeniu się.