Już są nagrania z wrześniowych webinarów o Metodzie Ortograffiti
06/10/2025Małgorzata Rożyńska i Marta Badowska pokazują, jak poprowadzić atrakcyjne dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem Metody Ortograffiti i to zgodnie z zalecaną metodyką pracy. Radzą także, jak wiedzę z badań naukowych przekuć na pracę na lekcji. Z nagrań dowiedzą się Państwo również tego, jak w pełni wykorzystać potencjał serii Ortograffiti.
Metoda Ortograffiti z Bratkiem w pracy edukacyjno-terapeutycznej z dziećmi ryzyka dysleksji. Inspiracje – Wskazówki – Efekty
Webinar dotyczący Metody Ortograffiti w pracy z uczniami z klas 1–3 poprowadziła Małgorzata Rożyńska, która jest współautorką Metody Ortograffiti z Bratkiem. Spotkanie było skierowane do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, terapeutów pedagogicznych, psychologów i pedagogów szkolnych.
Chciałabym, aby spojrzeli Państwo na pracę terapeuty czy pracę nauczyciela wspierającego dzieci ryzyka dysleksji (…) z punktu pasji, jako na nowe, ciekawe doświadczenie z Metodą Ortograffiti – zachęcała Małgorzata Rożyńska
Prowadząca podczas webinaru przedstawiła i omówiła m.in.:
- model kształcenia terapeutycznego według Metody Ortograffiti z Bratkiem,
- prawa dziecka w ujęciu Janusza Korczaka (przede wszystkim prawo do nauki przez zabawę),
- rekomendacje do pracy z uczniem z trudnościami w czytaniu i pisaniu.
Małgorzata Rożyńska poleca do pracy na zajęciach z uczniami zeszyty Ortograffiti. Podczas webinaru prowadząca krok po kroku przedstawiła wszystkie najważniejsze sposoby na wykorzystanie zeszytów z serii Ortograffiti. Zaprezentowała także tematykę zajęć na trzy lata edukacji wczesnoszkolnej.
wersja „45 minut” SPRAWDŹ wersja „90 minut” SPRAWDŹ
Ortograffiti – praktyka, która działa
Z kolei pierwszy webinar dotyczący Metody Ortograffiti w pracy z uczniami z klas 4–6 dla nauczycieli, terapeutów pedagogicznych, psychologów i pedagogów szkolnych poprowadziła Marta Badowska, dyrektorka Poradni Diagnostyczno-Terapeutycznej Polskiego Towarzystwa Dysleksji.
Jak łączyć badania naukowe z praktyką? Jak sprawić, by uczeń z dysleksją nie tylko przetrwał lekcje, ale naprawdę poczuł, że daje radę? (…) Dlaczego ten temat jest ważny? (…) W praktyce w każdej klasie znajdziemy kogoś, kto potrzebuje wsparcia, a mimo to wciąż krąży wiele mitów na ten temat. (…) Dlatego musimy o dysleksji mówić głośno i pokazywać rozwiązania, które działają.
Prowadząca w prosty sposób pokazała, jak badania naukowe można wykorzystać w codziennej pracy z uczniami. Podkreśliła, że dla osób z dysleksją ważne są krótkie porcje pracy, myślenie wizualne oraz systematyczność. Zwróciła też uwagę na rolę polisensoryczności w zapamiętywaniu.
We wszystkie potrzeby uczniów z dysleksją w klasach 4–6 wpisuje się seria Ortograffiti MIKS. Są to materiały dostosowane specjalnie do tego momentu w edukacji. (…) Zestawy są krótkie, różnorodne, szybkie, angażujące i wielozmysłowe. Daje to poczucie sukcesu bardzo szybko. Prowadząca zilustrowała zadania z tej serii, odwołując się do przykładu 7-sekundowej koncentracji uwagi na TikToku.
Seria "Ortograffiti MIKS"
Dla klas 4-6. Różnorodne, krótkie ćwiczenia.
Co dla klas 7–8 i wyżej?
Nastolatek potrzebuje takich materiałów, które szanują jego wiek, jego tożsamość i jego dojrzewanie. Ćwiczenia Ortograffiti dla młodzieży zostały napisane dla uczniów w wieku 13–18 lat. Szata graficzna jest minimalna, a treści dostosowane do zainteresowań nastolatków. To nie jest kontynuacja serii dla dzieci, tylko specjalna seria dla młodzieży.
Biblioteka Ortograffiti
Wydawnictwo Operon zebrało wszystkie materiały potrzebne nauczycielom pracującym Metodą Ortograffiti w jednym miejscu – w Bibliotece Ortograffiti. Dostęp do niej jest bezpłatny.
Mogą Państwo skorzystać z
- narzędzi rozpoznawania trudności i monitorowania postępów uczniów,
- kart pracy,
- pomysłów autorów kursów do wykorzystania na zajęciach,
- artykułów dotyczących diagnozy i terapii uczniów z dysleksją,
- filmów,
- prezentacji multimedialnych do wykorzystania na zajęciach,
- wersji okazowych zeszytów ćwiczeń z serii Ortograffiti,
- książek dotyczących dysleksji i warsztatu terapeuty pedagogicznego.







