Małgorzata Rożyńska i Marta Badowska pokazują, jak poprowadzić atrakcyjne dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem Metody Ortograffiti i to zgodnie z zalecaną metodyką pracy. Radzą także, jak wiedzę z badań naukowych przekuć na pracę na lekcji. Z nagrań dowiedzą się Państwo również tego, jak w pełni wykorzystać potencjał serii Ortograffiti.

 
Metoda Ortograffiti z Bratkiem w pracy edukacyjno-terapeutycznej z dziećmi ryzyka dysleksji. Inspiracje – Wskazówki – Efekty

Webinar dotyczący Metody Ortograffiti w pracy z uczniami z klas 1–3 poprowadziła Małgorzata Rożyńska, która jest współautorką Metody Ortograffiti z Bratkiem. Spotkanie było skierowane do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, terapeutów pedagogicznych, psychologów i pedagogów szkolnych.

Chciałabym, aby spojrzeli Państwo na pracę terapeuty czy pracę nauczyciela wspierającego dzieci ryzyka dysleksji (…)  z punktu pasji, jako na nowe, ciekawe doświadczenie z Metodą Ortograffiti – zachęcała Małgorzata Rożyńska

Prowadząca podczas webinaru przedstawiła i omówiła m.in.:

  • model kształcenia terapeutycznego według Metody Ortograffiti z Bratkiem,
  • prawa dziecka w ujęciu Janusza Korczaka (przede wszystkim prawo do nauki przez zabawę),
  • rekomendacje do pracy z uczniem z trudnościami w czytaniu i pisaniu.

 
 
Małgorzata Rożyńska poleca do pracy na zajęciach z uczniami zeszyty Ortograffiti. Podczas webinaru prowadząca krok po kroku przedstawiła wszystkie najważniejsze sposoby na wykorzystanie zeszytów z serii Ortograffiti. Zaprezentowała także tematykę zajęć na trzy lata edukacji wczesnoszkolnej.

wersja „45 minut” SPRAWDŹ                                 wersja „90 minut” SPRAWDŹ

OBEJRZYJ NAGRANIE

Ortograffiti – praktyka, która działa

Z kolei pierwszy webinar dotyczący Metody Ortograffiti w pracy z uczniami z klas 4–6 dla nauczycieli, terapeutów pedagogicznych, psychologów i pedagogów szkolnych poprowadziła Marta Badowska, dyrektorka Poradni Diagnostyczno-Terapeutycznej Polskiego Towarzystwa Dysleksji.

Jak łączyć badania naukowe z praktyką? Jak sprawić, by uczeń z dysleksją nie tylko przetrwał lekcje, ale naprawdę poczuł, że daje radę? (…) Dlaczego ten temat jest ważny? (…) W praktyce w każdej klasie znajdziemy kogoś, kto potrzebuje wsparcia, a mimo to wciąż krąży wiele mitów na ten temat. (…) Dlatego musimy o dysleksji mówić głośno i pokazywać rozwiązania, które działają.

Prowadząca w prosty sposób pokazała, jak badania naukowe można wykorzystać w codziennej pracy z uczniami. Podkreśliła, że dla osób z dysleksją ważne są krótkie porcje pracy, myślenie wizualne oraz systematyczność. Zwróciła też uwagę na rolę polisensoryczności w zapamiętywaniu.

 
We wszystkie potrzeby uczniów z dysleksją w klasach 4–6 wpisuje się seria Ortograffiti MIKS. Są to materiały dostosowane specjalnie do tego momentu w edukacji. (…) Zestawy są krótkie, różnorodne, szybkie, angażujące i wielozmysłowe. Daje to poczucie sukcesu bardzo szybko. Prowadząca zilustrowała zadania z tej serii, odwołując się do przykładu 7-sekundowej koncentracji uwagi na TikToku.

Seria "Ortograffiti MIKS"

Dla klas 4-6. Różnorodne, krótkie ćwiczenia.

SPRAWDŹ

Co dla klas 7–8 i wyżej?

Nastolatek potrzebuje takich materiałów, które szanują jego wiek, jego tożsamość i jego dojrzewanie. Ćwiczenia Ortograffiti dla młodzieży zostały napisane dla uczniów w wieku 13–18 lat. Szata graficzna jest minimalna, a treści dostosowane do zainteresowań nastolatków. To nie jest kontynuacja serii dla dzieci, tylko specjalna seria dla młodzieży.

       SPRAWDŻ       

OBEJRZYJ NAGRANIE

Biblioteka Ortograffiti

Wydawnictwo Operon zebrało wszystkie materiały potrzebne nauczycielom pracującym Metodą Ortograffiti w jednym miejscu – w Bibliotece Ortograffiti. Dostęp do niej jest bezpłatny.

Mogą Państwo skorzystać z

  • narzędzi rozpoznawania trudności i monitorowania postępów uczniów,
  • kart pracy,
  • pomysłów autorów kursów do wykorzystania na zajęciach,
  • artykułów dotyczących diagnozy i terapii uczniów z dysleksją,
  • filmów,
  • prezentacji multimedialnych do wykorzystania na zajęciach,
  • wersji okazowych zeszytów ćwiczeń z serii Ortograffiti,
  • książek dotyczących dysleksji i warsztatu terapeuty pedagogicznego.