Właśnie został zaktualizowany zeszyt z ćwiczeniami grafomotorycznymi z serii Ortograffiti dla młodzieży z dysleksją i dysgrafią w wieku 13–18 lat. W przygotowaniu są zeszyty dla uczniów z dysortografią. To efekt wielu zapytań i próśb ze strony nauczycieli pracujących z uczniami klas VII–VIII szkoły podstawowej oraz nauczycieli szkół ponadpodstawowych.Publikacje były konsultowane przez wybitny autorytet w dziedzinie dysleksji ‒ prof. Martę Bogdanowicz – i są rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Dysleksji.

 

Sukces serii Ortograffiti dla uczniów w wieku 13–18 kryje się w dostosowaniu zadań do specjalnych potrzeb młodzieży z dysleksją, dysgrafią, dysortografią i dyskalkulią. To skuteczna alternatywa dla standardowych podręczników.

seria orto powraca

Ćwiczenia grafomotoryczne dla uczniów z dysgrafią

Mogą już Państwo wprowadzić Metodę Ortograffiti do pracy z uczniami w wieku 13–18 lat z dysgrafią. Ćwiczenia zamieszczone w zeszycie Ortograffiti. Ćwiczenia grafomotoryczne zapewniają skuteczny trening kształtnego pisania.

Dodatkiem są ciekawostki, które nie tylko chronią uczniów przed monotonią i nudą, lecz także gwarantują wzbogacenie słownictwa i wiedzy z różnych dziedzin życia.

Kodowanie, kaligrafia oraz powiększanie, pomniejszanie i symetria w rysunku – to tylko wybrane przykłady ćwiczeń. Materiał został uporządkowany według rodzaju i celu zadań. Zaproponowane aktywności stwarzają okazję do usprawnienia funkcji percepcyjno-motorycznych:

  • wzrokowej,
  • kinestetyczno-ruchowej,
  • orientacji w kierunkach,
  • koncentracji uwagi.

 
Rozwijanie kluczowych kompetencji egzaminacyjnych u uczniów z dysleksją  

Powrót serii rozpoczęliśmy od wznowienia dwóch zeszytów rozwijających kluczowe kompetencje egzaminacyjne, czyli umiejętność czytania i rozumienia czytanego tekstu oraz funkcje słuchowo-językowe:

 
Nowością są QR kody kierujące do nagrań, zamiast dotychczasowej płyty CD. Są one umieszczone przy każdym ćwiczeniu słuchowym i dyktandzie, tak aby uczeń mógł sprawnie odnaleźć i odtworzyć potrzebne nagranie. Lektorami są profesjonalni aktorzy, wykwalifikowani do pracy z dziećmi i młodzieżą.

Zeszyty ćwiczeń świetnie nadają się do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych czy dydaktyczno-wyrównawczych dla młodzieży z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. Uczniowie i uczennice mogą też z nich korzystać samodzielnie, pracując w domu – rekomenduje Polskie Towarzystwo Dysleksji.

Specyfika Metody Ortograffiti dla starszych uczniów

Na kolejnych etapach edukacji – w szkole podstawowej i ponadpodstawowej ‒ uczniowie rzadziej mają trudności z techniką czytania, a częściej – z rozumieniem czytanego tekstu. Zbytnia koncentracja na jakości czytania oraz coraz dłuższe i bardziej skomplikowane teksty utrudniają rozumienie treści. W pisaniu błędy specyficzne występują już rzadziej, natomiast błędy typowo ortograficzne, mimo znajomości reguł pisowni, są nadal widoczne. Trudności dyslektyczne zaczynają się też ujawniać w nauce takich przedmiotów, jak: przyroda, matematyka, historia, języki obce, muzyka.

Seria publikacji Ortograffiti jest zalecana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do indywidualizacji pracy z uczniami, którzy mają trudności w nauce czytania i pisania.

Cieszymy się, że możemy odpowiedzieć na Państwa potrzeby i udostępnić tak cenione przez nauczycielki i nauczycieli publikacje. Niedługo będą mogli Państwo skorzystać z kolejnych części – zeszytów z ćwiczeniami rozwijającymi umiejętność poprawnego pisania pod względem ortograficznym: Ortograffiti. Pisownia wyrazów z ó i u, rz i ż, ch i h, ą i ę.