Blisko 4 tys. uczniów drugich klas z 50 liceów ogólnokształcących wzięło udział w badaniu „Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego” przeprowadzonym przez Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną w czerwcu 2014 r. 86 proc. uczniów potencjalnie zdałoby egzamin maturalny ze średnim wynikiem 38 punktów (na 70 możliwych do zdobycia).

Uczniowie nieźle poradzili sobie z I częścią egzaminu, czyli testem sprawdzającym umiejętność zrozumienia tekstu nieliterackiego. Najłatwiejsze okazało się rozpoznawanie znaczeń słów, w tym synonimów. „Uczniowie dobrze poradzili sobie ze stawianiem tez w tekście argumentacyjnym. Dobrze posługują się słownictwem na poziomie podstawowym, niewyszukanym. Całkiem nieźle jest z ich oczytaniem.” – podsumował lider Pracowni Języka Polskiego IBE Krzysztof Biedrzycki.

W części dotyczącej wypracowania uczniowie mieli do wyboru napisanie rozprawki lub interpretację tekstu poetyckiego. Chętniej wybierano rozprawkę (prawie 89 proc.) niż interpretację poezji (niespełna 10 proc.). Największe trudności uczniowie mieli z formułowaniem trafnego uzasadnienia przyjętego stanowiska i argumentacją popartą właściwie dobranymi przykładami. Kłopotliwe było też bardziej wyszukane słownictwo
i streszczenie tekstów.

IBE we wrześniu przeprowadził warsztaty dla nauczycieli biorących udział w badaniu, na których omawiano wyniki uczniów oraz narzędzia wsparcia. Owocem badania i spotkań z nauczycielami są trzy poradniki opracowane przez ekspertów Instytutu:

„Jak przygotować i napisać rozprawkę maturalną?”

„Jak przygotować i napisać interpretację”

„Jak napisać dobre streszczenie”