Nie mam żadnych szczególnych uzdolnień. Cechuje mnie tylko niepohamowana ciekawość
– mówił Albert Einstein. Czy ciekawość wystarczy, aby zmotywować uczniów do nauki?

 

Co napędza uczniów do zdobywania wiedzy?
znaki zapytania nad glowa dziewczynki

Otwarte umysły i ciekawość to idealne warunki do odkrywania świata. Warto w uczniach obudzić głód wiedzy, proponując im materiał do samokształcenia, który idzie w parze z ich zainteresowaniami. W ten sposób dajemy młodym ludziom przestrzeń do aktywnej nauki oraz do samodzielnych poszukiwań
i odkrywania świata. Warto również dbać o to, aby przedmiot, którego nauczamy, nigdy nie stał się dla nas nudny – pasją łatwiej możemy „zarazić” młode umysły. Szczere zainteresowanie ze strony nauczyciela gwarantuje szczere zainteresowanie ucznia. Ciekawość działa najlepiej, jeśli myślimy, że już coś wiemy na dany temat i okazuje się, że to błędne przypuszczenia – czytamy na stronie Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. To wniosek z badań grupy naukowców z Uniwersytetu w Barkley. Oznacza to, że ciekawość w połączeniu z niepewnością motywuje do zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności. Dlatego warto pozwolić uczniom na zadawanie pytań – to, że dociekają, oznacza,
że intryguje ich określony temat. Powinniśmy docenić ich odwagę do stawiania pytań.

Kto odkryje złoto na Marsie? 

Ciekawość sprzyja odkrywcom. Gdyby nie chęć poznania tego, co nieodkryte, postęp byłby niemożliwy. (…) na Marsa pcha nas po prostu ciekawość. To atawizm człowieka, który skutkował wielkimi wyprawami żeglarskimi w XV i XVI wieku – zauważa Jakub Ciążela w artykule Polacy przystępują do poszukiwania złota na Marsie. Autor opisuje w nim nową falę zainteresowań naukowców Marsem. Polacy również zdecydowali się przystąpić do eksploracji czerwonej planety – w Centrum Badań Polskiej Akademii Nauk we Wrocławiu trwają prace nad maszyną umożliwiającą poszukiwania złota na Marsie. Zapraszamy do lektury artykułu Jakuba Ciążeli opublikowanego w magazynie Wszystko Co Najważniejsze oraz artykułu Ciekawość to za mało. Co motywuje uczniów do nauki  opublikowanego na stronie Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.

Jak uczynić lekcje ciekawszymi?

Inspiracje znajdą Państwo w kursach internetowych Operonu: