Zmieniające się warunki życia w dużym stopniu wpływają na szkoły. Dlatego innowacje będą naturalną metodą na dostosowanie metod i form kształcenia. Sens unowocześnienia pojawi się wtedy, gdy dostosowanie do aktualnej sytuacji edukacyjnej odbędzie się naturalnie, bez sztucznego narzucania formy.

 

Prosta droga nie wspiera rozwoju

lodeczka z papieru oddzielajaca sie od innych

Nie bez powodu do zilustrowania różnych procesów korzysta się z metafory górskiej wędrówki. Szczyt widoczny w oddali ma być przykładem celu, do którego da się dojść, cierpliwie trwając w wysiłku. Gdyby posłuchać badaczy, ciekawych świata i nowych rozwiązań, może się okazać, że ta dawna przenośnia równomiernego wysiłku gwarantująca sukces na drodze do realizacji zadań już tak dobrze się nie sprawdza. Uważni obserwatorzy i poszukiwacze podkreślają, że często sukces gwarantuje dopiero spektakularny upadek i rozbicie zastanego porządku. Dotyczy to nie tylko samej drogi, lecz również sposobu jej przebycia. Samotny wyścig i nieustające staranie o wyłączną palmę pierwszeństwa nie będzie dobrym kierunkiem dla samodoskonalenia. Dopiero wymiana pomysłów, mieszanie się idei jest początkiem postępu i rozwoju.
 

By powstał diament, węgiel musi się rozpaść

Szukając rozwiązań dla edukacji, warto przysłuchać się głosom pozornie płynącym z innych dyscyplin. Korzystanie z wiedzy, doświadczeń
i pomysłów otwartych umysłów świata naukowego może stać się inspiracją do rewolucji w szkole. Zapoznawszy się z krótkim wykładem choćby na temat mutacji wirusów, można  dojść do ciekawych rozwiązań, które znajdą zastosowanie w oświacie. Uczniowie natomiast, inspirowani kreatywnością swojego otoczenia, odnajdą radość w samym procesie uczenia się i zmiany. Kluczem będzie przewartościowanie podejścia do innowacji i odnalezienie w tym haśle szerokiego pola do wspólnej pracy całego środowiska, do potknięć i małych sukcesów, których nie da się ściśle zaprogramować. Profesorowie nauk biologicznych, Piotr Tryjanowski i Martin Hromada, w artykule pt. „Życie samo znajduje rozwiązania” na portalu WCN przekonują do takiego spojrzenia na swoje otoczenie i nie tylko zawodową postawę.. O tym, jak być stale nauczycielem twórczym i jak wyzwalać w uczniach kreatywne inicjatywy, dowiedzą się Państwo z materiałów kursu internetowego autorstwa Monik Stępki – doświadczonego psychologa i trenerki. Kurs dostępny jest na platformie OPERON.

 

Źródło:

https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-piotr-tryjanowski-prof-martin-hromada-zycie-samo-znajduje-rozwiazania/

https://kursy.operon.pl/Kursy/tworczo-dostep-non-stop