Czy można zaprogramować innowacje
03/08/2020Zmieniające się warunki życia w dużym stopniu wpływają na szkoły. Dlatego innowacje będą naturalną metodą na dostosowanie metod i form kształcenia. Sens unowocześnienia pojawi się wtedy, gdy dostosowanie do aktualnej sytuacji edukacyjnej odbędzie się naturalnie, bez sztucznego narzucania formy.
Prosta droga nie wspiera rozwoju
Nie bez powodu do zilustrowania różnych procesów korzysta się z metafory górskiej wędrówki. Szczyt widoczny w oddali ma być przykładem celu, do którego da się dojść, cierpliwie trwając w wysiłku. Gdyby posłuchać badaczy, ciekawych świata i nowych rozwiązań, może się okazać, że ta dawna przenośnia równomiernego wysiłku gwarantująca sukces na drodze do realizacji zadań już tak dobrze się nie sprawdza. Uważni obserwatorzy i poszukiwacze podkreślają, że często sukces gwarantuje dopiero spektakularny upadek i rozbicie zastanego porządku. Dotyczy to nie tylko samej drogi, lecz również sposobu jej przebycia. Samotny wyścig i nieustające staranie o wyłączną palmę pierwszeństwa nie będzie dobrym kierunkiem dla samodoskonalenia. Dopiero wymiana pomysłów, mieszanie się idei jest początkiem postępu i rozwoju.
By powstał diament, węgiel musi się rozpaść
Szukając rozwiązań dla edukacji, warto przysłuchać się głosom pozornie płynącym z innych dyscyplin. Korzystanie z wiedzy, doświadczeń
i pomysłów otwartych umysłów świata naukowego może stać się inspiracją do rewolucji w szkole. Zapoznawszy się z krótkim wykładem choćby na temat mutacji wirusów, można dojść do ciekawych rozwiązań, które znajdą zastosowanie w oświacie. Uczniowie natomiast, inspirowani kreatywnością swojego otoczenia, odnajdą radość w samym procesie uczenia się i zmiany. Kluczem będzie przewartościowanie podejścia do innowacji i odnalezienie w tym haśle szerokiego pola do wspólnej pracy całego środowiska, do potknięć i małych sukcesów, których nie da się ściśle zaprogramować. Profesorowie nauk biologicznych, Piotr Tryjanowski i Martin Hromada, w artykule pt. „Życie samo znajduje rozwiązania” na portalu WCN przekonują do takiego spojrzenia na swoje otoczenie i nie tylko zawodową postawę.. O tym, jak być stale nauczycielem twórczym i jak wyzwalać w uczniach kreatywne inicjatywy, dowiedzą się Państwo z materiałów kursu internetowego autorstwa Monik Stępki – doświadczonego psychologa i trenerki. Kurs dostępny jest na platformie OPERON.
Źródło: