Dawniej częściej odmawiano prawa głosu dzieciom i ukuto nawet specjalne przysłowie na ten cel.
A jednak młodzi mają głos i wystarczy go przez chwilę posłuchać, aby się przekonać, że nastolatki mają siłę, potencjał i zasoby do tego, aby nie tylko zdobywać świat, ale również go zmieniać.

 

Z polskiego gimnazjum do New York Timesa

Nie było jeszcze dotąd czasów tak przyjaznych rozwojowi młodzieży. Wszyscy korzystamy z dobrobytu związanego z globalizacją, ale jej prawdziwy potencjał najszybciej i najdobitniej przemawia do młodych, którzy urodzili się w świecie bez wyraźnych granic. Mając wszystko na wyciągnięcie ręki, potrafią sięgać dalej niż niektórzy dorośli są w stanie sobie wyobrazić. Jednocześnie wielu młodych zadziwia nas swoją postawą, dzieląc czas między wiele różnych pasji. Taka postawa nie zawsze spotyka się z aprobatą. Często myślimy kategoriami, których młodzież już nie rozumie. Młodzież widzi, że świat jest otwarty i można z niego czerpać co tylko się chce. Nie widzą, że droga z gimnazjum
do najważniejszej gazety na świecie w oczach dorosłych może być nie do pokonania. Gimnazjalistka Zuzanna Kufel tego dokonała.
 

Chwal ucznia i chwal się uczniem 

nastolatek z cieniem superbohatera

Dostępne źródła i wzorce, z których młodzi mogą korzystać, dają im szerokie pole do rozwijania swojego potencjału i do osiągania sukcesów, które będą zaskakiwały zasięgiem, skalą czy dziedziną. Jednak do pełnego rozkwitu młodzieży potrzebni są nadal mentorzy, przewodnicy, którzy z jednej strony będą wskazywali możliwe ścieżki rozwoju, kierunki odpowiednie do talentów czy pasji, a z drugiej zadbają o to, aby osiągnięcia nie pozostały tylko osobistą satysfakcją. Nie każdy uczeń sam z siebie potrafi zauważyć, że to, co robi, jest ciekawe, inne, wyjątkowe. Justyna Suchecka, dziennikarka i autorka książki Young Power!, jest zdania, że uczniowie „często nawet nie zauważają tej wyjątkowości i dopiero trzeba im powiedzieć, że dzięki temu zmieniają świat”. To pokazuje, jak  bardzo ważne miejsce zajmuje nauczyciel w życiu ucznia. Nigdy dotąd realia nie były tak przyjazne młodym. Nigdy wcześniej nauczyciele nie mieli tak wielu możliwości i narzędzi do tego, aby wspierać mocne strony swoich uczniów, ich talenty, pasje, zainteresowania
i uzdolnienia. Swobodne krzyżowanie się wielu dziedzin, dostęp do materiałów i źródeł oraz brak realnych ograniczeń sprzyja kreatywności zarówno jednej grupy, jak i drugiej. Nie zawsze jest to sprawa prosta. Osobiste bariery, obiektywne trudności czy losowe sprawy potrafią stawać na przeszkodzie nawet bardzo twórczym uczniom i troskliwym nauczycielom. Jednak czasami wystarczającym bodźcem do podążania ścieżką osobistego sukcesu będzie krótka pochwała. Dla młodego człowieka może znaczyć wszystko.

Więcej można przeczytać o tym w krótkim wywiadzie, który z Justyną Suchecką przeprowadził dla „Głosu” Piotr Skura. Zapraszamy do lektury.
 

Źródłohttps://glos.pl/justyna-suchecka-badzcie-drodzy-nauczyciele-dumni-ze-swoich-uczniow-chwalcie-sie-nimi