Wykorzystanie wiedzy naukowej w praktyce edukacyjnej może przynosić wiele korzyści uczniom. Nauczycielom daje do ręki nowe narzędzie służące do budowania lekcji w sposób, który zainicjuje w klasie motywujące interakcje.

 

Mózg niczym plastelina 

Trudno obecnie wyobrazić sobie obraz idealnej szkoły masowej, która jednocześnie będzie spełniała wszystkie funkcje służące zaopiekowaniu każdego ucznia. Połączenie indywidualizacji, realizacji podstawy programowej, zmieniającej się rzeczywistości i osłabionej motywacji uczniów do trwania w obowiązującej formule jest ogromnym wyzwaniem. Przy projektowaniu edukacji dobrym punktem odniesienia wydają się kompetencje kluczowe oraz nastawienie na wzmacnianie ciekawości poznawczej wychowanków. W tym miejscu pojawia się potrzeba zgłębienia obszarów wiedzy związanych z tematem funkcjonowania mózgu człowieka. Wykorzystanie informacji z zakresu neuroedukacji może otwierać nowe pole do tworzenia sytuacji edukacyjnych, które sprawią, że uczniowie chętniej i skuteczniej będą budowali z nauczycielem swoją indywidualną ścieżkę rozwoju. Dzięki połączonym wysiłkom neuronauk, psychologii i pedagogiki wiadomo, że każda interwencja edukacyjna stanowi swoisty aktywator dla mózgu, który niczym plastelina pozwala się kształtować pod wpływem bodźców pobudzających różne ośrodki.

                             

System naczyń połączonych

Już wiele lat temu sir Ken Robinson głosił pogląd dotyczący tego, że ciało człowieka nie jest wyłącznie środkiem transportu dla głowy. Profesor Włodzisław Duch z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, występując podczas konferencji INSPIR@CJE 2021 w Warszawie, podkreślał nierozerwalność umysłu, mózgu i ciała. Nie bez powodu w obszarze rozmów o edukacji pojawia się wątek nauczania polisensorycznego, czyli opartego na wielu zmysłach jednocześnie. Skuteczność takiego działania okazuje się znacznie wyższa, niż dawniej stosowanego systemu wykładów ex cathedra. Co więcej, podkreśla się również społeczny charakter mózgu człowieka, czyli naukowo zbadany wpływ relacji międzyludzkich w środowisku szkolnym na wyniki osiągane przez uczniów. Nie tylko zatem metody pracy, lecz także atmosfera może być czynnikiem sprzyjającym lepszemu przyswajaniu wiedzy. Stres i strach nie dadzą takiego samego efektu, jak życzliwa zachęta i wsparcie w działaniu. Po więcej praktycznych wskazówek dotyczących wykorzystania wiedzy z zakresu neuronauk w praktyce szkolnej zapraszamy Państwa do portalu Edunews, gdzie można skorzystać z nagrania wykładu profesora Ducha prosto z tegorocznych Inspir@cji.

                                    

Źródła:

  1. M. Polak, Rozważania o mózgu w szkole (i nie tylko), Edunews.pl, https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/5645-rozwazania-o-mozgu-w-szkole-i-nie-tylko, (dostęp: 17.11.2021).
  2. https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_do_schools_kill_creativity/transcript (dostęp: 17.11.2021).