„Zabawę trzeba traktować poważnie, bo nie istnieje lepsza metoda uczenia się”[1] ‒ dlatego powstały Kluby Ortograffiti. Postawiły sobie za cel łamanie stereotypu mówiącego, że jak jest trudno, to musi być nudno. Kluby to miejsce twórczej zabawy, poszukiwania niekonwencjonalnych rozwiązań, ale też dobrej zabawy i wzmacniania własnej wartości.

 

Czym jest lapbook i dlaczego świetnie się sprawdza w twórczym uczeniu się ortografii i matematyki? Lapbook to najczęściej teczka lub większa kartka z możliwością składania, w której w formie rysunków, wykresów, otwieranych okienek oraz ruchomych elementów przekazuje się wybrane treści. Ma tę przewagę nad klasycznymi metodami i słowem pisanym, że wzbudza ciekawość oraz motywuje dziecko do odkrywania ukrytych ciekawostek, a także do ich gromadzenia. Lapbook pozwala również na uzupełnianie informacji i nieskończone rozszerzanie jego zawartości.

Przykłady lapbooków wykonanych w Klubach Ortograffiti:

1. Lapbook ortograficzny
 
Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej w Czernicach Borowych

Animator Ortograffiti: Edyta Zielińska

uczennice wykonuja prace kreatywne

 

2. Lapbook matematyczny

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 12 im. Armii Krajowej w Zgierzu

Animator: Małgorzata Gołek

Do zrobienia projektu klubowicze wykorzystali puste papierowe teczki, papiery kolorowe, pisaki ozdobne itp. Dzieci w parach tworzyły projekt
z wybranego przez siebie działu matematyki. Klubowicze wykorzystywali zdobytą od początku roku wiedzę. Ćwiczyli również umiejętności wyszukiwania informacji w internecie, rozszerzając przy tym swoją wiedzę o dodatkowe zagadnienia.

praca czniow z klubu ortograffiti

 

Bransoletki ortograficzne to autorski projekt Liderki Ortograffiti Elwiry Berej. Można bez odrobiny przesady powiedzieć, że bije rekordy popularności i chyba nie ma Klubu, który by go nie zrealizował. Koniecznie zróbcie ze swoimi uczniami takie bransoletki!

Klub Ortograffiti w Szkole Podstawowej nr 1 w Hrubieszowie

Animator Ortograffiti: Marta Kuczyńska

Uczniowie:

  • opracowali bazę wyrazów z trudnością ortograficzną, dokładnie sprawdzając poprawność ich zapisu,
  • odrysowali i wycięli z kartonu kształt dłoni wraz z przedramieniem,
  • na paskach kolorowego papieru zapisali przygotowane wyrazy z trudnościami, tworząc z nich kolorowe bransoletki,
  • Bransoletki wsunęli na wycięte z kartonu ręce.

 
W ten sposób powstała kolorowa pomoc dydaktyczna, dzięki której można utrwalić pisownię trudnych wyrazów. Prace zaprezentowano
na wystawie szkolnej. Była nauka, zabawa, ale też radość i satysfakcja.

ortobransoletki kluby orto

 

Zachęcamy do zakładania Klubów Ortograffiti w Waszych szkołach. Szczegóły znajdziecie tutaj.

 
[1] A. Stern, Zabawa. O uczeniu się, zaufaniu i życiu pełnym entuzjazmu.