Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) sprawdził, jakie przekonania moralne mają uczniowie polskich szkół. Celem badania było stworzenie zbioru kwestionariuszy psychologicznych, które będą wspierać nauczyciela w pracy wychowawczej. Uczestniczyło w nim 605 uczniów, 120 nauczycieli i dyrektorów z 12 szkół: podstawowych, gimnazjów i liceów.

Aż 80% uczniów odpowiedziało, że bardzo ważne jest, żeby pomagać osobom należącym do rodziny, 65% – że należy pomagać przyjaciołom, 72% – że należy dotrzymywać danych im obietnic, a 69% – że należy mówić prawdę, nawet jeśli jest ona niewygodna.

Ponad połowa uczniów uważa, że przestrzeganie prawa jest ważne i należy karać tych, którzy je łamią. 64% uznaje kradzież za złą.

Blisko połowa uczniów objętych badaniem zgadza się ze stwierdzeniem, że ważne jest działanie dla dobra kraju.

Większość z przepytanych (ponad 63%) dostrzega, że ludzie przedkładają własną korzyść nad dobro ogółu. 16% uważa, że należy pomóc osobie obcej, nawet jeśli wymaga to od nas poniesienia dodatkowych kosztów.

Uczniowie uważają, że powinni mieć swobodę w podejmowaniu decyzji (przyznało to ok. 44% badanych). W stosunku do innych są nieufni – ponad 63% stosuje zasadę ograniczonego zaufania (jedynie ok. 4% ufa innym bezgranicznie, a 10% uważa, że nie należy ufać nikomu).

Szkołę postrzegają jako wspólnotę nauczycieli i uczniów (ok. 56%). Co ciekawe, uczniowie mają bardzo złą opinię na temat oceniania w szkole. Uważają, że nauczycielom trudno jest być sprawiedliwymi, ale też dostrzegają, że sami nie są dla pedagogów sprawiedliwi. Ściąganie i kopiowanie cudzych prac okazuje się ich zdaniem usprawiedliwione.

Młodzież współczuje osobom pokrzywdzonym przez wojnę (ok. 83%) i uważa, że nie powinno się narażać zdrowia i życia innych (62%).

Szczegółowe wyniki znajdują się na stronie IBN.