16 listopada przypada Dzień Tolerancji. Święto zostało ustanowione przez UNESCO w 1995 roku. Ma na celu promowanie szacunku, akceptacji i uznania bogactwa różnorodności kultur na świecie. Niech ten dzień stanie się szczególną okazją do refleksji o sytuacji osób prześladowanych, nieakceptowanych lub wykluczonych społecznie. Słowo „tolerancja” pojawia się bardzo często w mediach, ale czy wiemy, co oznacza? 

 

Chcemy, aby inni widzieli w nas osoby tolerancyjne, często sami chcemy tak o sobie myśleć. Bycie tolerancyjnym jest zwykle kojarzone pozytywnie, ale czasem może być także mylnie definiowane jako bezkrytyczna akceptacja, a może nawet obojętność. Co zatem oznacza „być tolerancyjnym”?
 

Czym jest tolerancja?

tlum ludzi ukladajacy sie w uscisk dloni

Tolerancja to dążenie do zrozumienia innych.
– Karel Čapek

Zachowanie każdego człowieka jest warunkowane wieloma czynnikami. Wśród ich ogromnej różnorodności szczególnego znaczenia nabiera grupa społeczna, a także poczucie przynależności – więcej na ten temat piszemy TUTAJ. W kwestii postaw interpersonalnych chodzi szczególnie o wyrobienie szeroko pojętej tolerancji, gotowości do szacunku względem upodobań, przekonań czy odmienności drugiego człowieka, serdeczności, życzliwości czy empatii – czytamy w artykule Iwony Rudek. 16 listopada to dzień szczególny, zachęcający do tego, byśmy zwrócili uwagę na drugiego człowieka i spojrzeli na siebie inaczej, postarali się być bardziej empatyczni i wyrozumiali. 

Z okazji Dnia Tolerancji uczmy i uwrażliwiajmy na drugiego człowieka zarówno siebie, jak i uczniów. Warto pamiętać, że nikt z nas nie jest doskonały, a inność nie może być przyczyną dyskryminacji.
 

Inny nie znaczy gorszy – o akceptacji drugiego człowieka

Młodzi ludzie, którzy uczą się poszanowania drugiego człowieka i wzrastają w atmosferze tolerancji i zrozumienia dla inności, nie dopuszczą się dyskryminacji. Jeżeli chcą Państwo:

  • poszerzyć swoją wiedzę na temat akceptacji i tolerancji oraz kształtowania relacji z uczniami i bycia jeszcze bardziej wspierającą nauczycielką/nauczycielem;
  • otworzyć się na samopoznanie i akceptację drugiego człowieka;
  • pogłębić wiedzę;
  • poznać możliwości zastosowania Dysku Google i jego narzędzi

 
Zachęcamy do zapoznania się z kursem „Gotowy sposób na lekcję: Inny nie znaczy gorszy – o akceptacji drugiego człowieka”. Dodatkowo mogą Państwo skorzystać z prezentacji multimedialnej, która jest  dostępna w aplikacji Operon 45 na smartfonie i w Multitece na komputerze. Znajdą w niej Państwo miniwykład oraz teaser motywujący i udadzą się w cudowną przygodę z Martą Młyńską i Przemkiem Staroniem – przygodę, która pozwoli inaczej spojrzeć na drugiego człowieka, być bardziej empatycznym i wyrozumiałym. 

Dzięki udziałowi w kursie uczestnik: 

  • zdefiniuje zakres pojęć akceptacji i tolerancji; 
  • otworzy się na samopoznanie i akceptację drugiego człowieka takim, jakim jest; 
  • omówi możliwości zastosowania Dysku Google i jego narzędzi; 
  • będzie właściwie budować relacje z uczniami oraz stanie się jeszcze bardziej wspierającym nauczycielem.

 
Kurs składa się z jednego modułu i kończy się egzaminem online. Liczba godzin dydaktycznych: 4 (w tym 2 godziny pracy własnej).

Zachęcamy także do obejrzenia nagrania z webinaru (lekcji w pigułce), który poprowadził Przemek Staroń. Prowadzący podzielił się z uczestnikami sprawdzonymi w praktyce rozwiązaniami i pomysłami na lekcje.

„O tym, czym jest akceptacja, czy warto akceptować innych ludzi z całym dobrodziejstwem inwentarza, ich wadami, zaletami, potencjałem i możliwościami, dowiecie się, biorąc udział w tym webinarze! Zdobędziecie nową wiedzę i umiejętności, poznacie przepis na dobrą lekcję.

Po prostu must see. Zaskoczę Was podejściem do tematu, sprawdzonymi metodami i myśleniem out of the box. Zapraszam serdecznie! To będzie bardzo dobrze zagospodarowany czas dla samych siebie” – mówi Przemek Staroń.

Kurs znajduje się na platformie Mobilna szkoła TUTAJ.

 

Źródło:

  1. Iwona Rudek, Dziecko jako kolega. Wzory, akceptacja, tolerancja, odrzucenie,ROCZNIK LUBUSKI t. XXIX, cz. II, 2003, http://zbc.uz.zgora.pl/Content/58847/7_rudek_dziecko.pdf, (dostęp: 10.11.2021).