O dniu, który powinien przypadać codziennie
15/11/202116 listopada przypada Dzień Tolerancji. Święto zostało ustanowione przez UNESCO w 1995 roku. Ma na celu promowanie szacunku, akceptacji i uznania bogactwa różnorodności kultur na świecie. Niech ten dzień stanie się szczególną okazją do refleksji o sytuacji osób prześladowanych, nieakceptowanych lub wykluczonych społecznie. Słowo „tolerancja” pojawia się bardzo często w mediach, ale czy wiemy, co oznacza?
Chcemy, aby inni widzieli w nas osoby tolerancyjne, często sami chcemy tak o sobie myśleć. Bycie tolerancyjnym jest zwykle kojarzone pozytywnie, ale czasem może być także mylnie definiowane jako bezkrytyczna akceptacja, a może nawet obojętność. Co zatem oznacza „być tolerancyjnym”?
Czym jest tolerancja?
Tolerancja to dążenie do zrozumienia innych.
– Karel Čapek
Zachowanie każdego człowieka jest warunkowane wieloma czynnikami. Wśród ich ogromnej różnorodności szczególnego znaczenia nabiera grupa społeczna, a także poczucie przynależności – więcej na ten temat piszemy TUTAJ. W kwestii postaw interpersonalnych chodzi szczególnie o wyrobienie szeroko pojętej tolerancji, gotowości do szacunku względem upodobań, przekonań czy odmienności drugiego człowieka, serdeczności, życzliwości czy empatii – czytamy w artykule Iwony Rudek. 16 listopada to dzień szczególny, zachęcający do tego, byśmy zwrócili uwagę na drugiego człowieka i spojrzeli na siebie inaczej, postarali się być bardziej empatyczni i wyrozumiali.
Z okazji Dnia Tolerancji uczmy i uwrażliwiajmy na drugiego człowieka zarówno siebie, jak i uczniów. Warto pamiętać, że nikt z nas nie jest doskonały, a inność nie może być przyczyną dyskryminacji.
Inny nie znaczy gorszy – o akceptacji drugiego człowieka
Młodzi ludzie, którzy uczą się poszanowania drugiego człowieka i wzrastają w atmosferze tolerancji i zrozumienia dla inności, nie dopuszczą się dyskryminacji. Jeżeli chcą Państwo:
- poszerzyć swoją wiedzę na temat akceptacji i tolerancji oraz kształtowania relacji z uczniami i bycia jeszcze bardziej wspierającą nauczycielką/nauczycielem;
- otworzyć się na samopoznanie i akceptację drugiego człowieka;
- pogłębić wiedzę;
- poznać możliwości zastosowania Dysku Google i jego narzędzi
Zachęcamy do zapoznania się z kursem „Gotowy sposób na lekcję: Inny nie znaczy gorszy – o akceptacji drugiego człowieka”. Dodatkowo mogą Państwo skorzystać z prezentacji multimedialnej, która jest dostępna w aplikacji Operon 45 na smartfonie i w Multitece na komputerze. Znajdą w niej Państwo miniwykład oraz teaser motywujący i udadzą się w cudowną przygodę z Martą Młyńską i Przemkiem Staroniem – przygodę, która pozwoli inaczej spojrzeć na drugiego człowieka, być bardziej empatycznym i wyrozumiałym.
Dzięki udziałowi w kursie uczestnik:
- zdefiniuje zakres pojęć akceptacji i tolerancji;
- otworzy się na samopoznanie i akceptację drugiego człowieka takim, jakim jest;
- omówi możliwości zastosowania Dysku Google i jego narzędzi;
- będzie właściwie budować relacje z uczniami oraz stanie się jeszcze bardziej wspierającym nauczycielem.
Kurs składa się z jednego modułu i kończy się egzaminem online. Liczba godzin dydaktycznych: 4 (w tym 2 godziny pracy własnej).
Zachęcamy także do obejrzenia nagrania z webinaru (lekcji w pigułce), który poprowadził Przemek Staroń. Prowadzący podzielił się z uczestnikami sprawdzonymi w praktyce rozwiązaniami i pomysłami na lekcje.
„O tym, czym jest akceptacja, czy warto akceptować innych ludzi z całym dobrodziejstwem inwentarza, ich wadami, zaletami, potencjałem i możliwościami, dowiecie się, biorąc udział w tym webinarze! Zdobędziecie nową wiedzę i umiejętności, poznacie przepis na dobrą lekcję.
Po prostu must see. Zaskoczę Was podejściem do tematu, sprawdzonymi metodami i myśleniem out of the box. Zapraszam serdecznie! To będzie bardzo dobrze zagospodarowany czas dla samych siebie” – mówi Przemek Staroń.
Kurs znajduje się na platformie Mobilna szkoła TUTAJ.
Źródło:
- Iwona Rudek, Dziecko jako kolega. Wzory, akceptacja, tolerancja, odrzucenie,ROCZNIK LUBUSKI t. XXIX, cz. II, 2003, http://zbc.uz.zgora.pl/Content/58847/7_rudek_dziecko.pdf, (dostęp: 10.11.2021).