Odpowiednia przestrzeń do aktywnej nauki
21/08/2023Przestrzeń szkoły odgrywa kluczową rolę w procesie nauki – zapewnia środowisko, które – wraz z odpowiednio dobranymi metodami edukacyjnymi – może skutecznie wesprzeć aktywne uczenie się dzieci i młodzieży. Nie wystarczy jednak zmienić tradycyjnej klasy w klasę nowocześnie wyposażoną, z elastyczną przestrzenią pedagogiczną. Zmiana powinna dotyczyć również modelu nauczania panującego w tej klasie.
Końcówka sierpnia to dobry czas na zaplanowanie i przygotowanie sprzyjającej skutecznej nauce przestrzeni – miejsca, w którym uczniowie będą mieli szansę na aktywną edukację, a nauczyciele – na dopasowanie modelu nauczania do współczesnego pokolenia dzieci i młodzieży.
Znaczenie i waga przestrzeni szkolnej
Dobra organizacja przestrzeni w szkole wspiera aktywność oraz motywację wewnętrzną uczniów, wydajność nauczycieli i jakoś edukacji w ogóle.
Odpowiednio zaprojektowana przestrzeń szkolna/klasowa obejmuje:
- elastyczność,
- zapewnienie miejsca na regenerację,
- dostarczanie interakcji społecznych – uczniowie mogą spotykać się oraz zdobywać nową perspektywę dzięki dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem,
- zapewnienie narzędzi i materiałów edukacyjnych wspomagających proces uczynienia się i nauczania,
- ułatwienie pracy indywidualnej ucznia,
- stymulowanie procesu edukacyjnego, w tym podejmowanie inicjatyw międzyprzedmiotowych,
- promowanie współpracy – przestrzeń do pracy grupowej i zespołowej,
- dostarczenie odpowiednich zasobów edukacyjnych, w tym tych online,
- wspieranie kreatywności i innych kompetencji kluczowych,
- wspieranie aktywności uczniów – miejsca dostosowane do np. warsztatów, prezentacji, projektów, sportu czy działań artystycznych.
Elastyczne przestrzenie edukacyjne i ich wpływ na naukę
Fundacja Think! w 2021 roku przedstawiła raport końcowy projektu Novigado – Aktywne uczenie się i innowacyjne nauczanie w elastycznych przestrzeniach edukacyjnych. Realizatorzy projektu skupili się na nienowoczesnych, typowych środowiskach szkolnych. Ich celem była pomoc szkołom w przejściu od konwencjonalnych zajęć do metod promujących aktywną naukę uczniów, wspieraną przez elastyczną przestrzeń edukacyjną i TIK. Taka pedagogika w środku procesu edukacyjnego stawia ucznia – jako tego, który ma wpływ na swoje osiągnięcia i plan nauki.
Etapy procesu planowania zmian w przestrzeni szkolnej (za Novigado):
- określenie pedagogiki stanowiącej podstawę filozofii działania szkoły,
- dostosowanie pedagogiki do odpowiednich przestrzeni, np. rozmieszczenie miejsc siedzących i przestrzeni do nauki,
- stworzenie tych przestrzeni.
W poradniku Novigado znajdą Państwo szczegółowe wyjaśnienie, jak dostosować przestrzeń edukacyjną do procesu edukacyjnego TUTAJ.
Nauczyciel wykładowca zmienia się w nauczyciela moderatora
Zmieniając miejsce, warto pamiętać o podstawowym celu tej zmiany – wsparciu aktywnego uczenia się uczniów. Nie wystarczy zmienić wystroju, przestawić ławek, ustawić sprzętów i pozostać przy metodzie wykładowej. Należy przede wszystkim opracować nowe sposoby i wybrać nowe metody dostosowane do współczesnego ucznia. Dopiero to wszystko razem przyniesie pożądane efekty.
Obecnie nauczyciel powinien odgrywać rolę moderatora w nauczaniu. Kogoś, kto towarzyszy i wspiera uczniów w procesie zdobywania przez nich wiedzy i umiejętności. Dlatego w pierwszej kolejności warto przemyśleć i zaplanować zmiany o podłożu pedagogicznym, a później dostosować do nich pomieszczenia.
O trzech obszarach zmian: architektonicznym, społecznym i wirtualnym, przeczytają Państwo w materiałach Eduscapes TUTAJ.
Źródła:
- Przestrzeń jako miejsce aktywnego uczenia się, https://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/6293-przestrzen-jako-miejsce-aktywnego-uczenia-sie (dostęp: 03.08.2023 r.).
- Poradniki o przestrzeniach edukacyjnych szkoły Eduspace, http://www.eduspaces.eu/p/po-polsku.html (dostęp: 03.08.2023 r.).
- Poradnik Navigado, https://fcl.eun.org/documents/10180/6262339/Novigado-Guidelines-PL.pdf/bb6fa894-c8f7-41bd-b4ab-abad817b56c0 (dostęp: 03.08.2023 r.).