Szeroko rozumiane kompetencje kluczowe dzisiaj są bardziej cenione niż specjalistyczna wiedza z danej dziedziny, umiejętności wyuczone w schematach czy rutynowe działania zapewniające bezpieczeństwo
i spokój. Przyszłość domaga się ruchu i wszechstronności.

 

Społeczeństwa wiedzy

grafika kobieta wypatruje przez lunete stojac na ksiazkach

Polityka wyrównywania szans edukacyjnych to jeden z kroków w dobrym kierunku. Aby budować wykształcone, nowoczesne społeczeństwo, trzeba zapewnić mu dostęp do wiedzy nieograniczony barierami. Wymaga to dalszych nakładów i projektowania edukacji w taki sposób, aby poprawił się status nauczyciela. Równie ważne jest położenie nacisku na lepszą współpracę wszystkich ogniw środowiska szkolnego, w tym porozumienie między nauczycielami i rodzicami. Tego typu dialog przyczyni się również do uelastycznienia systemu edukacji. Zaangażowanie każdej ze stron da lepsze efekty, które pozytywnie wpłyną na cały system. Zalety takiego działania będzie można zaobserwować w innych dziedzinach, które są pochodnymi systemu edukacji. Dodatkowo nacisk na rozwój kompetencji cyfrowych skutecznie poprawi szanse absolwentów na rynku pracy. Właśnie na takiej płaszczyźnie dokonają się przemiany kulturowe i społeczne.
 

Potrzeba uelastycznienia

Budowanie społeczeństwa, które będzie w stanie świadomie korzystać z dostępności wiedzy oraz pracować wspólnie dla dobra ogółu, wymaga szeroko zakrojonych działań. Od zrozumienia potrzeby do jej zaspokojenia droga jest dość daleka. Wsparciem dla przemian może być analiza pracy uczelni wyższych. Tworzenie programu interaktywnych uczelni, umożliwiających międzywydziałowe odbywanie studiów na wszystkich poziomach, może stać się początkiem dla nowej jakości wiedzy. Nawet analiza losów obecnych absolwentów dostarcza ważnych danych na ten temat. Badacze tego zagadnienia uważają, że należy zapobiegać dalszemu rozdziałowi kierunków w nauce, ponieważ stanowi to zagrożenie dla rozwoju społecznego. Dlatego kluczowe kompetencje powinny mieć oparcie w kształceniu prowadzonym hybrydowo. Otwarcie się na ten model będzie ważnym krokiem w kierunku nowej rzeczywistości, która może się wydawać daleka od beztroskiej stabilizacji. O tym, co jeszcze niezbędne dla dobrego przygotowania całych społeczeństw na problemy przyszłości, pisze profesor Michał Kleiber na łamach magazynu Wszystko Co Najważniejsze.
 

Źródło: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-michal-kleiber-edukacja-nauka-kultura-klucze-do-przyszlosci/