Właściwe wsparcie zdolnego ucznia w procesie edukacji nie jest zadaniem łatwym z wielu powodów. Obowiązek udzielenia odpowiedniej pomocy spoczywa na szkole z racji przepisów prawa. 

 

Zdolności nieoczywiste

zdolny uczen przy tablicy

Zaszeregowanie uczniów zdolnych do grupy osób wymagających objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole rodzi pewien dysonans. Zwykło się postrzegać uczniów ujętych w rozporządzeniu MEiN o tego typu pomocy jako osoby z trudnościami w uczeniu się, które wymagają stosowania specjalistycznych metod i form pracy. Uzdolnienia nie są pierwszym skojarzeniem, które pojawia się w tym kontekście. Tymczasem wiele powodów przemawia za słusznością przypisania zdolnych uczniów właśnie do tej grupy.

Wiele mocnych stron i zdolności nie manifestuje się w obecnej szkole w sposób jawny. Podział na przedmioty, podstawa programowa, konkretne ramy wymagań powodują, że część uczniów długo czeka na sukces edukacyjny. Niektórzy z nich mogą pochwalić się talentami, które współwystępują z trudnościami w wielu obszarach wymagających biegłości w szkole. Koncentracja ostatnich lat na pogodzeniu wszystkich celów z realiami edukacji zdalnej lub hybrydowej odbiera niekiedy pole do refleksji czy też działania w wymaganym obszarze wsparcia. Różnorodność grupy uczniów zdolnych oraz częsta nieoczywistość talentów nie ułatwiają tego zadania.
 

Trudna identyfikacja 

Stosunkowo łatwo pracuje się z uczniami, którzy mają potencjał intelektualny, świetną pamięć oraz dobrze odpowiadają na typowo szkolny system. Sprawa znacznie komplikuje się w sytuacji, gdy pod skrzydła nauczyciela trafia uczeń podwójnie wyjątkowy, czyli jednocześnie uzdolniony w jakimś obszarze, ale też zmagający się z trudnościami w uczeniu się czy taki, którego zdolności są niezwykłe, ale niemożliwe do wspierania w dzisiejszej szkole.

Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych potrafi wykształcić się zarówno we wspomnianych przypadkach, jak i w momencie zetknięcia się z uczniem, który z jakiegoś powodu ukrywa to, co ma do zaoferowania. Nieharmonijny rozwój czy też niewspierające środowisko domowe mogą sprawić, że problemy się nasilą. Niełatwe jest również zidentyfikowanie przyczyny problemów natury emocjonalnej i ich wyeliminowanie. Uczniowie zdolni, nierealizujący się w szkole i środowisku rówieśniczym, mogą przejawiać zachowania maskujące ich faktyczne talenty. Zróżnicowana etymologia pojawiania się wspomnianych trudności wymaga od nauczyciela bardzo dużego uwrażliwienia na odkrywanie mocnych stron, talentów i uzdolnień wychowanków. Zbudowanie wokół ucznia atmosfery bezpieczeństwa i zaufania może pomóc zredukować negatywne czynniki, które dodatkowo utrudniają właściwe wspieranie uczniów. Obszerniej w tym temacie wypowiada się Małgorzata Łoskot w artykule styczniowego wydania magazynu „Wokół Szkoły”.

 

Źródło:

Małgorzata Łoskot, Uczeń zdolny. Jak wspierać jego rozwój i talenty, https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/uczen-zdolny-jak-wspierac-jego-rozwoj-i-talenty (dostęp: 10.02.2022).