Uczeń nie uczy się od nielubianego nauczyciela
04/09/2023Nowy rok szkolny właśnie się zaczyna. Nim na dobre się rozkręci, warto zastanowić się nad wpływem relacji na skuteczność procesu nauczania. W jaki sposób troszczyć się o własne relacje z uczniami? Jak wesprzeć uczniów w nawiązywaniu i budowaniu dobrych relacji?
Dzieci nie uczą się od tych nauczycieli, których nie lubią – Rita Pierson
Proces nauczania i uczenia się to fundament dobrze funkcjonującego społeczeństwa. O jego efektywności decyduje nie tylko zdobywanie wiedzy i umiejętności regulowanych podstawą programową. Kluczową rolę odgrywają odnalezienie się i funkcjonowanie uczniów w społeczności, jaką są klasa i szkoła. To od Państwa wsparcia i zaangażowania zależy, jak rozwiną się relacje między uczniami.
Wpływ relacji nauczyciel – uczeń na efekty nauczania
Uczniowie, którzy mają przyjazne relacje z nauczycielem i dobrze czują się w klasie, chętniej przychodzą do szkoły i osiągają lepsze wyniki. Akceptacja i zaufanie nauczyciela mają decydujący wpływ na ich motywację i chęci do nauki. Bycie w bliskim kontakcie z uczniami może pozwolić Państwu na dostosowanie metod nauczania oraz tempa pracy do indywidualnych potrzeb i stylu uczenia się każdego członka klasy.
Czynniki wpływające na jakość relacji nauczyciel – uczeń
Bazę do dobrych relacji z uczniami stanowią:
- zaufanie – fundament dla każdego związku,
- empatia – podstawa do organizacji bezpiecznej przestrzeni,
- komunikacja – otwarta pozwala na szczere wyrażanie myśli i emocji,
- motywacja – wsparcie uczniów w osiągnięciu celów,
- indywidualizacja – dostosowanie metod i tempa do ucznia,
- wsparcie w rozwiązywaniu problemów – szczera i głęboka relacja z uczniami ułatwia nauczycielowi identyfikowanie trudności, a dzięki indywidualizacji może on zaproponować skuteczne rozwiązania.
Sposoby na pielęgnowanie dobrych relacji w klasie
Aby zatroszczyć się o relacje własne z uczniami, warto:
- okazać szczere zainteresowanie i poznać ich pasje,
- uważnie słuchać i obserwować,
- wprowadzić na lekcjach zasady życzliwości, akceptacji i szacunku,
- dopasować metody nauczania do zespołu klasowego i jednostek,
- tworzyć lekcje, które budzą emocje, np. nawiązują do zwykłego życia uczniów,
- opowiadać o własnych doświadczeniach życiowych,
- na bieżąco rozwiązywać konflikty,
- doceniać postępy, a nie tylko wyniki,
- być autentycznym,
- być cierpliwym, bo tworzenie relacji wymaga czasu,
- dawać informację zwrotną uczniom na temat ich pracy,
- prosić o informację zwrotną na temat własnej pracy.
Relacja – podstawa edukacji
Warunkiem dobrej współpracy nauczyciela z uczniami jest przyjazny kontakt. Dzięki temu mogą Państwo mieć większy wpływ wychowawczy na członków klasy: tworzyć postawy i projektować pozytywne zachowania. Ich rezultatem są lepsze wyniki w nauce uczniów – a to przekłada się na satysfakcję nauczyciela ze świetnie wykonywanej pracy.
Więcej na ten temat budowania relacji w klasie przeczytają Państwo w artykule: Co o budowaniu relacji powinien wiedzieć nauczyciel.