Wybór podręcznika to dla większości nauczycieli bardzo ważny moment – od tej decyzji zależy, z jakimi materiałami uczniowie będą mieli do czynienia w całym cyklu nauczania. A dla nauczycieli jest istotne, czy wybrana publikacja będzie wspierała ich w pracy z uczniami.

Rola nauczyciela jest nie do przecenienia – to właśnie nauczyciel dostarcza uczniom informacji, inspiruje do działania i zdobywania wiedzy, jest autorytetem, rozwija wiedzę i umiejętności. Jak jednak wybrać narzędzia pomocne podczas realizowania tej roli? Czym się kierować, decydując się na podręcznik, by praca z nim dawała satysfakcję i umożliwiała pracę z uczniami o różnym potencjale i potrzebach? 

Pierwszym krokiem jest weryfikacja, czy podręcznik, po który sięgamy, spełnia niezbędne funkcje:

  • informacyjną – przekazuje fakty w sposób dostosowany do możliwości uczniów na danym poziomie kształcenia;
  • motywacyjną – zachęca uczniów do dalszych poszukiwań i sięgania do dodatkowych źródeł;
  • transformacyjną – motywuje ucznia do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce;
  • systematyzująco-utrwalającą – porządkuje wiedzę poprzez dodatkowe ćwiczenia, zadania, wprowadzenie do rozdziału oraz jego podsumowanie.

Aby dowiedzieć się, czy dany podręcznik spełnia nasze oczekiwania, warto zadać przedstawicielowi oświatowemu konkretne pytania. Pomogą one zdobyć wiedzę o publikacji i o tym, jak jej wybór wpłynie na pracę nauczyciela oraz przyswajanie wiedzy przez ucznia. W przypadku wyboru podręcznika do szkoły podstawowej niezwykle ważnym, obok wartości merytorycznej, jest język, jakim autorzy publikacji zwracają się do ucznia. Język przyjazny uczniom sprawia, że chętniej i łatwiej zdobywa oni wiedzę.

Te pytania warto zadać przedstawicielowi oświatowemu:

  • Czy układ i dobór treści podręcznika ułatwia nauczycielom realizację ciekawych i inspirujących lekcji?
  • Czy podręcznik zawiera aktualny stan wiedzy, przekazanej w sposób odpowiedni pod względem trudności do poziomu uczniów?
  • Czy treści podręcznika zawierają odniesienia do sytuacji życiowych uczniów?
  • Czy zadania i ćwiczenia w podręczniku są różnorodne i umożliwiają nauczycielowi pracę z uczniami o różnych możliwościach i predyspozycjach?
  • Czy podręcznik charakteryzuje się czytelną, uporządkowaną kompozycją i układem rozdziałów?
  • Czy zakres materiału oraz konstrukcja podręcznika umożliwiają realizację godzin przewidzianych w siatce zajęć?
  • Czy podręcznik i jego obudowa sprzyjają pracy nauczyciela?
  • Czy podręcznik zawiera inspirujące dla ucznia materiały, np. liczne odwołania do ciekawych stron internetowych?
  • Czy dana publikacja zawiera część powtórzeniową, w której znalazły się elementy aktywizujące i motywujące uczniów szkoły podstawowej?
  • Czy podręcznik został napisany w sposób przyjazny uczniowi – jego język jest jasny i dostosowany do wieku odbiorcy?
  • Czy zawarte w podręczniku ilustracje, schematy i wykresy są atrakcyjne, ułatwiają jego czytanie i stanowią uzupełnienie informacji zwartych w tekście?
  • Czy podręcznik zawiera elementy, które wspierają w przygotowaniach do sprawdzianu na koniec szóstej klasy?
  • Czy elementy wykorzystane w podręczniku są powtarzalne, co ułatwia uczniowi korzystanie z publikacji (ciekawostki, zadania do przedyskutowania, słowniczek trudnych pojęć, indeks itp.)?
  • Czy zastosowano w podręczniku czytelną nawigację?
  • Czy ilość i dobór materiałów graficznych oraz uzupełniających tekst główny są adekwatne do przekazywanych informacji i nie utrudniają uczniowi odbioru informacji?

Podręczniki Wydawnictwa Operon charakteryzują się zgodnością z aktualną podstawą programową, przemyślaną, czytelną i uporządkowaną kompozycją. Przede wszystkim jednak przygotowaliśmy podręczniki, które wpierają nauczycieli w ich codziennej pracy i dbają o rozwój i inspirację uczniów. Aby poznać bliżej naszą ofertę, zachęcamy do kontaktu z przedstawicielem oświatowym. Odpowie on na Państwa pytania dotyczące podręczników oraz wszystkich korzyści wynikających ze współpracy z wydawnictwem.

http://www.operon.pl/przedstawiciele

Zapraszamy również na naszą stronę z prezentacją oferty dla szkoły podstawowej: http://www.operon.pl/sp_oferta