Podręczniki na miarę potrzeb – wskazówki wyboru
11/04/2014Już od czasów antycznych mówi się, że najważniejszą wartością edukacji jest relacja nauczyciel – uczeń. To bowiem nauczyciel realizuje tak ważne zadania, jak dostarczenie dziecku informacji, porządkowanie jego wiedzy o świecie, budzenie zainteresowań i rozwijanie umiejętności. Rolą podręczników jest natomiast wspieranie nauczycieli w ich pracy, przy czym odpowiadają one na różne potrzeby, w zależności od specyfiki poziomu kształcenia.
Jak spośród wielu podręczników wybrać ten, który najlepiej odpowiada na Państwa indywidualne potrzeby? Wydawnictwo Operon współpracuje z najlepszymi w Polsce metodykami i ekspertami akademickimi, a dziś chcielibyśmy przedstawić kilka wskazówek od nauczycieli gimnazjum – konsultantów edukacyjnych Wydawnictwa Operon. Wskazówki te będą pomocne przy wyborze podręcznika dla III etapu kształcenia.
1. Weryfikacja, czy podręcznik spełnia następujące funkcje:
– informacyjną – przekazanie faktów w sposób dostosowany do możliwości uczniów na danym poziomie kształcenia;
– motywacyjną – zachęcenie uczniów do dalszych poszukiwań i sięgania do dodatkowych źródeł;
– transformacyjną – motywacja ucznia do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce;
– systematyzująco-utrwalającą – porządkowanie wiedzy poprzez dodatkowe ćwiczenia, zadania, wprowadzenie do rozdziału oraz jego podsumowanie.
2. Przykładowe pytania, które warto zadać przedstawicielowi oświatowemu:
– Czy układ i dobór treści podręcznika ułatwia nauczycielom realizację ciekawych i inspirujących lekcji?
– Czy podręcznik zawiera aktualny stan wiedzy, przekazanej w sposób odpowiedni pod względem trudności do poziomu uczniów?
– Czy treści podręcznika zawierają odniesienia do sytuacji życiowych uczniów?
– Czy podręcznik charakteryzuje się czytelną, uporządkowaną kompozycją i układem rozdziałów?
– Czy zakres materiału oraz konstrukcja podręcznika umożliwiają realizację godzin przewidzianych w siatce zajęć?
– Czy podręcznik i jego obudowa sprzyjają pracy nauczyciela?
– Czy podręcznik zawiera inspirujące dla ucznia materiały, np. liczne odwołania do ciekawych stron internetowych?
– Czy zadania publikacja zawiera część powtórzeniową, w której znalazły się elementy aktywizujące i motywujące gimnazjalistów?
– Czy w podręczniku znajdują się zadania wymagające od uczniów zajęcia stanowiska w omawianych kwestiach?
– Czy zawarte w podręczniku ilustracje, schematy i wykresy są atrakcyjne, ułatwiają jego czytanie i stanowią uzupełnienie informacji zwartych w tekście?
– Czy pytania i polecenia zamieszczone w podręczniku są zgodnych ze standardami egzaminu gimnazjalnego?
– Czy elementów wykorzystane w podręczniku są powtarzalne, co ułatwia uczniowi korzystanie z publikacji (ciekawostki, zadania do przedyskutowania, słowniczek trudnych pojęć, indeks itp.)?
– Czy zastosowano w podręczniku czytelną nawigację?
Podręczniki Wydawnictwa Operon charakteryzują się zgodnością z aktualną podstawą programową, przemyślaną, czytelną i uporządkowaną kompozycją, a przede wszystkim dbałością o rozwój i inspirację uczniów. Aby poznać bliżej ofertę, zachęcamy do kontaktu z przedstawicielem oświatowym. Odpowie on na Państwa pytania dotyczące podręczników oraz wszystkich korzyści wynikającymi ze współpracy z wydawnictwem.
http://www.operon.pl/przedstawiciele
Zapraszamy również na naszą stronę z prezentacją oferty dla gimnazjum: