Już od czasów antycznych mówi się, że najważniejszą wartością edukacji jest relacja nauczyciel – uczeń. To bowiem nauczyciel realizuje tak ważne zadania, jak dostarczenie dziecku informacji, porządkowanie jego wiedzy o świecie, budzenie zainteresowań i rozwijanie umiejętności. Rolą podręczników jest natomiast wspieranie nauczycieli w ich pracy, przy czym odpowiadają one na różne potrzeby, w zależności od specyfiki poziomu kształcenia.

Jak spośród wielu podręczników wybrać ten, który najlepiej odpowiada na Państwa indywidualne potrzeby? Wydawnictwo Operon współpracuje z najlepszymi w Polsce metodykami i ekspertami akademickimi, a dziś chcielibyśmy przedstawić kilka wskazówek od nauczycieli gimnazjum – konsultantów edukacyjnych Wydawnictwa Operon. Wskazówki te będą pomocne przy wyborze podręcznika dla III etapu kształcenia.

1. Weryfikacja, czy podręcznik spełnia następujące funkcje:

– informacyjną – przekazanie faktów w sposób dostosowany do możliwości uczniów na danym poziomie kształcenia;

– motywacyjną – zachęcenie uczniów do dalszych poszukiwań i sięgania do dodatkowych źródeł;

– transformacyjną – motywacja ucznia do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce;

– systematyzująco-utrwalającą – porządkowanie wiedzy poprzez dodatkowe ćwiczenia, zadania, wprowadzenie do rozdziału oraz jego podsumowanie.

 

2. Przykładowe pytania, które warto zadać przedstawicielowi oświatowemu:

– Czy układ i dobór treści podręcznika ułatwia nauczycielom realizację ciekawych i inspirujących lekcji?

– Czy podręcznik zawiera aktualny stan wiedzy, przekazanej w sposób odpowiedni pod względem trudności do poziomu uczniów?

– Czy treści podręcznika zawierają odniesienia do sytuacji życiowych uczniów?

– Czy podręcznik charakteryzuje się czytelną, uporządkowaną kompozycją i układem rozdziałów?

– Czy zakres materiału oraz konstrukcja podręcznika umożliwiają realizację godzin przewidzianych w siatce zajęć?

– Czy podręcznik i jego obudowa sprzyjają pracy nauczyciela?

– Czy podręcznik zawiera inspirujące dla ucznia materiały, np. liczne odwołania do ciekawych stron internetowych?

– Czy zadania publikacja zawiera część powtórzeniową, w której znalazły się elementy aktywizujące i motywujące gimnazjalistów?

– Czy w podręczniku znajdują się zadania wymagające od uczniów zajęcia stanowiska w omawianych kwestiach?

– Czy zawarte w podręczniku ilustracje, schematy i wykresy są atrakcyjne, ułatwiają jego czytanie i stanowią uzupełnienie informacji zwartych w tekście?

– Czy pytania i polecenia zamieszczone w podręczniku są zgodnych ze standardami egzaminu gimnazjalnego?

– Czy elementów wykorzystane w podręczniku są powtarzalne, co ułatwia uczniowi korzystanie z publikacji (ciekawostki, zadania do przedyskutowania, słowniczek trudnych pojęć, indeks itp.)?

– Czy zastosowano w podręczniku czytelną nawigację?

 

Podręczniki Wydawnictwa Operon charakteryzują się zgodnością z  aktualną podstawą programową, przemyślaną, czytelną i uporządkowaną kompozycją, a przede wszystkim dbałością o rozwój i inspirację uczniów. Aby poznać bliżej ofertę, zachęcamy do kontaktu z przedstawicielem oświatowym. Odpowie on na Państwa pytania dotyczące podręczników oraz wszystkich korzyści wynikającymi ze współpracy z wydawnictwem.

http://www.operon.pl/przedstawiciele 

Zapraszamy również na naszą stronę z prezentacją oferty dla gimnazjum:

http://www.operon.pl/gim_oferta