Polscy gimnazjaliści są coraz lepsi w czytaniu ze zrozumieniem, naukach przyrodniczych i matematyce – tak wynika z opublikowanych w tym tygodniu najnowszych międzynarodowych badań PISA 2012. Z matematyki na przykład wyprzedzają ich tylko uczniowie z Lichtensteinu, Szwajcarii, Holandii, Estonii i Finlandii. Jak interpretować ten sukces?

Z raportu wynika, że Polska osiągnęła jeden z najlepszych wyników na świecie, jeśli chodzi o przyrost liczby uczniów z najlepszymi wynikami. W matematyce w 2012 r. najlepszych uczniów było aż 16,7% (w 2009 r. – 10,4%), w naukach przyrodniczych – 10,8% (w 2009 r. – 7,6%), a w czytaniu – 10,2% (w 2009 r. – 7,2%).

„Nie spodziewaliśmy się takiego wyniku, poprawa w porównaniu z poprzednią edycją badania jest ogromna, zwłaszcza w matematyce” – powiedział tygodnikowi „Newsweek” koordynator polskiej części programu PISA prof. Michał Federowicz.

Gimnazjaliści z naszego kraju zajmują 14. miejsce na świecie w matematyce, 10. w czytaniu i interpretacji tekstu, a 9. w naukach przyrodniczych.

„Mamy powody do dumy i satysfakcji. Nasza młodzież jest najzdolniejsza na świecie. O tym moje pokolenie mogło tylko marzyć [...] To efekt wielkiej pracy polskich nauczycieli. Chciałbym się im nisko pokłonić” – powiedział premier Donald Tusk podczas prezentacji wyników Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów PISA 2013.

Polska jest jedynym krajem europejskim, który tak znacznie poprawił wyniki:

-        średni wynik polskich uczniów z matematyki wzrósł aż o 23 punkty,

-        średni wynik w zakresie rozumowania w naukach przyrodniczych poprawił się o 18 punktów,

-        średni wynik z umiejętności czytania i interpretacji poprawił się o 18 punktów.

Wydawnictwo Operon, organizator najpopularniejszych próbnych egzaminów w Polsce, także zauważa ten trend. Wyniki Próbnego Egzaminu Gimnazjalnego z Operonem, bardzo cenionej przez nauczycieli diagnozy edukacyjnej, są z roku na rok coraz lepsze. Większość nauczycieli dostrzega bezpośredni wpływ przeprowadzania egzaminów próbnych z Operonem na zdobywanie przez uczniów umiejętności efektywnego uczenia się i podchodzenia do testów sprawdzających wiedzę. Stąd tak dobre wyniki polskich gimnazjalistów cieszą wydawnictwo podwójnie!

Spojrzenie na całość badań w ponad 60 krajach świata po raz kolejny pokazuje przewagę krajów azjatyckich nad pozostałymi kontynentami. Najlepsi są znów uczniowie z Szanghaju i Singapuru.

Raport z badania znajduje się na stronie IBE.