Zainaugurowany w 2005 r. program eTwinning promuje międzynarodową współpracę nauczycieli przy użyciu technologii ICT (z ang. Information and Communication Technologies). Na technologie ICT składają się wszystkie media komunikacyjne (internet, sieci bezprzewodowe i bluetooth, telefonie stacjonarna i komórkowa, radio, telewizja itp.) oraz media umożliwiające zapis informacji (pamięci przenośne, dyski twarde, CD, DVD itp.), a także sprzęty umożliwiające przetwarzanie informacji (komputery osobiste, serwery itp.).

W tegorocznym konkursie nagrodzono najlepsze projekty realizowane w ubiegłym roku wspólnie przez uczniów różnych krajów. Nagrody przyznawano w dziewięciu kategoriach. Polskie nauczycielki nagrodzono w sześciu – informuje PAP.

Oto lista laureatek:

-     Jolanta Okuniewska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej oraz języka angielskiego w klasach I–III w Szkole Podstawowej nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Olsztynie, nagrodzona w kategorii projektów dla dzieci w wieku 4–11 lat za projekt „Friends Fur-ever”;

-     Wioletta Sosnowska, nauczycielka języka francuskiego z Zespołu Szkół Tekstylno-Handlowych w Żaganiu, w kategorii specjalnej: język francuski, za projekt „W kręgu znaków zodi@ku”;

-     Małgorzata Czech, nauczycielka języka niemieckiego w Gimnazjum nr 11 w Częstochowie, w kategorii specjalnej: język niemiecki, za projekt „Direkt aus...”;

-     Małgorzata Pawlik-Podgórska, nauczycielka fizyki w Miejskim Zespole Szkół, Gimnazjum nr 1 w Czeladzi otrzymała nagrodę im. Marii Skłodowskiej-Curie za projekt „Fly me to the Moon”;

-     Katarzyna Zawiła-Dudzik, nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 4 im. Orła Białego w Czechowicach-Dziedzicach, uhonorowana nagrodą Porozumienia Międzykulturowego im. Mevlany za projekt „Intercultural dialogue through fairy tales, drama and art”;

-     Stanisława Czerezdrecka, nauczycielka języka angielskiego z Zespołu Szkół w Dąbrowie Opolskiej – projekt The Rainbow Village otrzymał nagrodę w kategorii projektów dla uczniów w wieku 12–15 lat oraz nagrodę główną – jako najlepszy spośród wszystkich nagrodzonych projektów.

Nagrodzone nauczycielki mówią, że uczniowie są dumni, gdy okazuje się, że mogą efektywnie współpracować z rówieśnikami z innych krajów przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych ICT. Udział w takich projektach daje im kapitał na przyszłość.

Laureatka nagrody głównej powiedziała PAP: „Początkowo uczniowie byli bardzo nieśmiali w kontaktach ze swoimi rówieśnikami z innych krajów. Temat jednak na tyle ich wciągnął, że kontakty się ożywiły. W pewnym momencie uczniowie zaczęli się kontaktować z sobą zupełnie bez naszego pośrednictwa. Nawiązali bardzo dobre kontakty. Projekt się skończył kilka miesięcy temu, a niektóre kontakty, przyjaźnie trwają nadal”.