Rusza pilotażowy program, w ramach którego wybrane szkoły podstawowe zostaną wyposażone w nowoczesne pracownie przyrody. Program „Pracownie przyrody” testowany będzie od października 2014 r. do lutego 2015 r. w 10 podstawówkach z różnych województw.

Lekcje przyrody mają bazować na zestawie 30 autorskich działań w zakresie edukacji przyrodniczej, prowadzonych metodą nauczania przez odkrywanie oraz wykorzystujących rekomendowane pomoce dydaktyczne. W takich lekcjach weźmie udział prawie dwa tysiące uczniów. W przyszłym roku Centrum Nauki Kopernik opracuje końcowe rekomendacje dotyczące programu, które posłużą Ministerstwu Edukacji Narodowej do upowszechnienia nowej formuły edukacji przyrodniczej w szkołach podstawowych.

Założenia projektu „Pracownia przyrody” prezentowane były w trakcie konferencji „Pokazać – Przekazać” zorganizowanej przez CNK w sierpniu w Warszawie. „Nieprzypadkowo zdecydowaliśmy się na zaangażowanie w tworzenie pracowni przyrody w klasach IV–VI. Dzieci w tym wieku, aby naprawdę zrozumieć pojawiające się w trakcie lekcji trudne, abstrakcyjne pojęcia, muszą dotknąć, doświadczyć i poczuć – ważne są ich pozytywne emocje i przeżycia towarzyszące uczeniu. Rekomendowana przez nas metoda nauczania przez odkrywanie oraz towarzyszące jej wyposażenie pracowni pozwalają na połączenie teorii z praktyką. Dzięki nim nauka przestaje być oderwana od życia, a dziecko zyskuje samodzielność i staje się aktywnym twórcą swojej wiedzy” – powiedziała Anna Dziama, kierownik Działu Edukacji Centrum Nauki Kopernik.

Szef CNK Robert Firmhofer zaznaczył, że w ramach projektu nie powstanie program nauczania: „Jeśli chcemy uczniom pokazywać, że uczenie się jest procesem twórczym, to nie możemy nauczycieli zmienić w automaty, które powtarzają doświadczenia dla nich przygotowane. Nauczyciele też są osobami twórczymi. Musimy dać im szansę twórczej ekspresji.” Dla nauczycieli przygotowano przykładową bazę doświadczeń, które można będzie w pracowni przeprowadzić, ale ustalenie przebiegu zajęć będzie zależało od nich samych.

Projekt „Pracownie przyrody” jest elementem programu „Przewrót Kopernikański”, który CNK realizuje od ponad roku przy wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej ze środków unijnych.