Do tej pory dodatek za trudne i uciążliwe warunki pracy otrzymywali nauczyciele pracujący w określonych placówkach. ZNP domaga się, aby takie dodatki były wpłacane każdemu nauczycielowi pracującemu w takich warunkach, niezależnie od typu szkoły, w której pracuje.

 

Aż 14 postulatów znalazło się w liście ZNP skierowanym do MEN. Związek ma nadzieję, że zostaną one rozpatrzone i wraz z 1 września na lepsze zmieni się rzeczywistość nauczycieli w Polsce. Jak brzmią wszystkie postulaty?

Kryteria przyznawania dodatku za trudne i uciążliwe warunki pracy 

Dodatek za trudne i uciążliwe warunki pracy otrzymuje tylko wybrana grupa nauczycieli. To nieliczni, którzy pracują przede wszystkim w szkołach i przedszkolach specjalnych lub w trybie indywidualnego nauczania dziecka o potrzebach kształcenia specjalnego.

Pogarszające się warunki pracy nauczycieli w różnych typach szkół i przedszkoli

Jak zaznacza ZNP, w polskich szkołach i przedszkolach panuje niż demograficzny, ale warunki pracy się pogarszają. Jest coraz więcej dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego i z opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznych. Ponadto ze względu na nowych uczniów z Ukrainy zwiększa się liczebność klas. Praca w takich warunkach to naprawdę wyzwanie.

W tej chwili 71,6 % dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszcza do szkół masowych, bywa, że w jednym liczącym 28 uczniów oddziale jest 9 dzieci z orzeczeniem, troje w trakcie diagnozy, kilkoro z opiniami PPP i nie ma nauczyciela współorganizującego kształcenie (braki kadrowe – wakaty) – podkreśla ZNP w liście do MEN. Dodaje też, że: praca w takim oddziale jest wyczerpująca, nie są to ani właściwe warunki pracy nauczycieli, ani właściwe warunki nauki uczniów, niemożliwa jest indywidualizacja nauczania, a tym bardziej praca wychowawcza.

Stąd pomysł ZNP, aby dodatek wypłacany za trudne i uciążliwe warunki został przyznany także nauczycielom pracującym w takich warunkach, ale w innym rodzaju szkoły. To 4 z 14 postulatów związku. Jak brzmią pozostałe?

Postulaty ZNP w związku z wynagrodzeniem nauczycieli  

W katalogu zmian przekazanym do MEN znalazło się aż 14 postulatów. Pismo jest odpowiedzią na ustalenie 26 czerwca grupy roboczej ds. wynagradzania nauczycieli, która działa w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. To sprawy, które powinny zostać uregulowane przed rozpoczęciem roku szkolnego 2024/2025. Związek zaproponował także konkretne zmiany, jakie można byłoby wprowadzić.

ZNP domaga się w liście do MEN:

  • powiązania wynagrodzeń z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce;
  • piętnastoprocentowej podwyżki wynagrodzeń nauczycieli;
  • podwyższenia wynagrodzenia nauczycieli mianowanych – i to już od 1 września 2024 r.;
  • dodatku dla nauczycieli pracujących w trudnych i uciążliwych warunkach bez względu na rodzaj placówki, w której pracują;
  • uregulowania kwestii rozliczania godzin ponadwymiarowych w tygodniach, w których przypadają usprawiedliwione nieobecności nauczyciela, są dni ustawowo wolne od pracy i zajęcia rozpoczynają się lub kończą w środku tygodnia;
  • uregulowania realizacji godzin ponadwymiarowych;
  • zapłaty za zaplanowane godziny ponadwymiarowe podczas szkolnej wycieczki;
  • uregulowania w Karcie Nauczyciela kwestii delegowania nauczyciela poza siedzibę szkoły;
  • dodatku za sprawowanie funkcji kierownika wycieczki szkolnej;
  • podwyższenia dodatku za wychowawstwo do minimalnej kwoty 500 zł;
  • wprowadzenia nagrody jubileuszowej nauczycieli za 45 lat pracy w wysokości 350 % wynagrodzenia miesięcznego;
  • uregulowania w przedszkolach i szkołach problemu przydzielania tzw. doraźnych zastępstw realizowanych bezpłatnie;
  • określenia maksymalnej liczebności oddziałów przedszkolnych i szkolnych na 20 osób;
  • ujednolicenia zasad dotyczących odprawy emerytalnej nauczycieli i pracowników samorządowych.

 

Źródło:

Wynagrodzenia: Sprawy wymagające pilnego uregulowania i konkretne propozycje ZNP, https://znp.edu.pl/sprawy-wymagajace-pilnego-uregulowania-i-konkretne-propozycje-znp-w-zakresie-wynagrodzen/ (dostęp: 02.08.2024 r.).