MEN wpisuje system oceniania do ustawy
01/12/2014Rząd zatwierdził projekt nowej ustawy o systemie oświaty uwzględniający zastrzeżenia Trybunału Konstytucyjnego wyrażone w wyroku z września 2013 r. Zmiany dotyczą przede wszystkim warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, a także ogólnych warunków przeprowadzania egzaminów zewnętrznych.
Jak przekonują przedstawiciele MEN, przepisy dotyczące oceniania zasadniczo się nie zmienią. Zmiana ma charakter głównie formalny, a zapisy zawarte w projekcie ustawy są de facto kopią obowiązujących dotąd przepisów stosownego rozporządzenia ministra edukacji narodowej. Zmiana ma więc charakter głównie formalny. W wyroku z 24 września 2013 r. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że kwestie te powinny być regulowane na mocy ustawy, a nie – wyłącznie ministerialnego rozporządzenia.
Faktyczne zmiany, jakie proponuje MEN w swym projekcie, mają polegać na jednoznacznym określeniu obowiązku udostępniania uczniowi i jego rodzicom sprawdzonych i ocenionych prac ucznia. Ustawowo zostanie też uregulowana kwestia ocen opisowych w pierwszych trzech klasach szkoły podstawowej. Oceny opisowe będą mogły być też stosowane w wyższych klasach.
„Forma opisowa w postaci przekazywanych uczniowi opinii zawierających informacje o tym, co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić i jak ma się dalej uczyć, pozwala efektywniej wykorzystywać informacje płynące z oceny oraz pozytywnie wpływa na funkcjonowanie ucznia w szkole i jego motywację do nauki” – podkreślono w uzasadnieniu projektu.
Czasu na uchwalenie projektu przez parlament i podpisanie przez prezydenta zostało niewiele. Trybunał Konstytucyjny nakazał zmienić przepisy do 9 kwietnia 2015 r.