Rzecznik Praw Dziecka ocenia zmiany dotyczące limitów uczniów w klasach początkowych
22/12/2014Jest reakcja Rzecznika Praw Dziecka na projekt zmian w zapisach ustawy oświatowej dotyczących liczebności dzieci w klasach początkowych. RPD negatywnie ocenił propozycje MEN i zwrócił się z apelem do sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.
Chodzi o zmiany mające zmienić obowiązujące limity uczniów w klasach na pierwszym etapie edukacyjnym. Od bieżącego roku szkolnego w klasach pierwszych nie może być więcej niż 25 dzieci. W następnych latach limit ten miałby objąć także klasy drugie i trzecie. Niedawno – pod presją środowiska samorządowców – MEN przygotowało i skierowało do Sejmu projekt zmian pozwalających ominąć ten limit. Warunkiem powiększenia stanu osobowego klasy miało by być uzyskanie zgody oddziałowej rady rodziców oraz organu prowadzącego szkołę. Dodatkowo w przypadku przekroczenia limitu o więcej niż 2 uczniów konieczne byłoby również zapewnienie pomocy asystenta nauczyciela.
„Swoją opinię w tej sprawie przestawiałem już dwukrotnie Ministrowi Edukacji Narodowej, ale moje stanowisko w tej kwestii, niestety, nie znalazło zrozumienia. Wierzę, że tym razem będzie inaczej i Sejm zagwarantuje dzieciom realizację ich prawa do nauki w warunkach umożliwiających pełnię harmonijnego rozwoju. Jest to tym istotniejsze, że problem dotyczy bardzo małych dzieci (w wieku 6–9 lat).” – napisał w apelu do posłów RPD Marek Michalak.
Wprowadzenie limitów rzecznik ocenił jako dobre. Podkreślił jednocześnie, że publiczna deklaracja MEN dotycząca ich ustanowienia „była mocnym argumentem w wielkiej społecznej dyskusji na temat obniżenia wieku szkolnego”. Jednocześnie ocenił, że obecnie postulowane przez resort edukacji zmiany są sprzeczne z najlepiej pojętym dobrem dziecka. Swoje wystąpienie RPD zakończył apelem do posłów z sejmowej komisji o ponowną analizę proponowanych zmian oraz podjęcie działań zmierzających do realizacji postulatów przyświecających wprowadzeniu pierwotnej wersji obostrzeń.