Sprawdziany diagnozujące dla klasy czwartej i piątej w nowej formule sprawdzianu 2015
13/04/2014Uczniowie klas czwartych i piątych już od tego roku mogą oswajać się z nową formułą sprawdzianu, który zweryfikuje ich wiedzę w klasie szóstej. Wydawnictwo Operon opublikowało właśnie na swojej stronie internetowej arkusze sprawdzianów diagnozujących wiedzę uczniów po klasie czwartej i piątej. Przygotowane testy w swojej formie przypominają egzamin pisany przez szóstoklasistów.
Każdego roku – poza programem Próbny Sprawdzian Szóstoklasisty, udostępniamy nauczycielom materiały do przeprowadzenia testów diagnozujących wiedzę uczniów na koniec roku szkolnego w klasach czwartej i piątej. Sprawdziany diagnozujące to narzędzie doceniane nie tylko przez nauczycieli, lecz także bardzo pozytywnie odbierane przez rodziców i samych uczniów. Pozwala bowiem zapoznać się z formułą testu, oswaja uczniów z taką formą sprawdzania ich wiedzy, a tym samym – zmniejsza stres towarzyszący sprawdzianowi państwowemu na koniec edukacji w szkole podstawowej.
Aby ułatwić pracę nauczycielom, już w tym roku przygotowaliśmy testy diagnozujące dla klas czwartej i piątej oparte na nowych wytycznych Centralnej Komisji Edukacyjnej dotyczących sprawdzianu w 2015 roku. Nauczyciele mogą już teraz zacząć przygotowywać uczniów do zmienionej formuły sprawdzianu. Nasze testy są więc również dla nauczycieli szansą na poznanie nowych zasad i wytycznych CKE.
Sprawdziany dla klas czwartej i piątej znajdą Państwo w jednej z dwóch lokalizacji:
– na stronie zapisów do egzaminów próbnych – w części dotyczącej Próbnego Sprawdzianu Szóstoklasisty - https://szkola.operon.pl/
– w Multitece - http://multiteka.operon.pl/
Przypominamy, że od 2015 roku będzie obowiązywać zupełnie nowa formuła sprawdzianu dla uczniów w klasie szóstej.
Zgodnie z wytycznymi CKE zmienia się konstrukcja arkuszy do sprawdzianu szóstoklasisty.
Wybrane zmiany w sprawdzianie w 2015 roku:
1. Poszczególne zadania zestawu obejmują podstawę programową dla II etapu edukacyjnego, ale mogą się też odnosić do wymagań przypisanych do I etapu.
2. Zadania sprawdzają poziom opanowania umiejętności opisanych w wymaganiach ogólnych podstawy programowej. Wymagania ogólne są podzielone wymagania szczegółowe, które odwołują się do określonych wiadomości i konkretnych umiejętności.
3. Teksty i zadania w arkuszu nie są powiązane ze sobą żadnym motywem.
4. Test został podzielony na dwie części: polonistyczną i matematyczną.
5. Wydłużono czas rozwiązywania zadań na sprawdzianie z 60 do 80 minut.
6. Zadania z części polonistycznej mogą (ale nie muszą) odnosić się do różnych tekstów kultury:
literackich (epickich i lirycznych), nieliterackich (publicystycznych i popularnonaukowych) oraz ikonicznych.
7. Zostały zmienione układ zadań i ich liczba oraz proporcja zadań otwartych i zamkniętych w obu częściach arkusza.