Tekst drukowany czytamy szybciej i więcej z niego zapamiętujemy, niż gdy zapoznajemy się z nim na ekranie komputera. Do takich wniosków doszli naukowcy z Uniwersytetu Hudson (USA) po przebadaniu czytelnictwa gazet i informacyjnych serwisów internetowych.

Celem badania przeprowadzonego przez zespół naukowców teksańskiej uczelni było sprawdzenie różnic w odbiorze tekstów w zależności od środka przekazu – prasy drukowanej lub mediów elektronicznych. Badacze sprawdzali m.in. zdolność czytelników do przywoływania treści przeczytanych tekstów, to, ile są w stanie przeczytać, oraz to, jak oceniają wiarygodność tych informacji.

„Główne wnioski płynące z badania wskazują, że prasa drukowana jest efektywniejszym środkiem przekazu.” – tłumaczy Artur D. Santana, szef projektu badawczego i adiunkt w instytucie komunikacji na Uniwersytetu Hudson.

W badaniu wzięły udział dwie grupy studentów. Pierwsza miała przeczytać papierowe wydanie „The New York Timesa”, a druga – cyfrowy odpowiednik tej gazety z tego samego dnia. Studenci zapoznający się z wydaniem papierowym zapamiętywali przeciętnie 4,24 newsów, podczas gdy czytelnicy online – tylko 3,35. Wyniki badania opublikowano na łamach „Newspapaer Research Journal”.