Syndrom trudnej klasy może przezwyciężyć.

 

Bill Rogers, konsultant edukacyjny, autorytet w dziedzinie kierowania zachowaniem uczniów, utrzymania dyscypliny podczas lekcji, skutecznego nauczania oraz wdrażania strategii wychowawczych uważa, że uniwersalną zasadą pracy z trudną młodzieżą i uczniami z zaburzeniami zachowania, jest wspólna praca szkoły. Jego zdaniem pojedynczy nauczyciel nie ma szans na opanowanie trudnej klasy. Ważne jest wspólne działanie, dobrze sprecyzowane działania i wzajemne wsparcie nauczycieli.

Rogers definiuje przyczyny tworzenia się trudnych klas w szkołach:

  •  polityka dzielenia uczniów według umiejętności i formowania klas „lepszych i gorszych” (uczniowie zaczynają wierzyć w nadawane im etykiety i zachowują się stosownie do nich);
  •   dzielenie klasy na grupy i nagradzanie tej grupy, w której jest najlepszy uczeń (grupy, które nie mają w swoim składzie wybitnego ucznia rezygnują z dobrej pracy w przekonaniu, że się nie opłaca);
  •   przydzielanie nowemu (początkującemu w szkole) nauczycielowi znanej trudnej klasy
  •   krytyczny stosunek nauczyciela do klasy (etykietowanie uczniów, wyrabianie sobie złej opinii o klasie – działa jak samospełniająca się przepowiednia);
  •   nauczyciel, który wymaga zawsze najlepszego zachowania i nie dopuszcza żadnej wpadki uczniów;
  •   brak wsparcia między nauczycielami (każdy walczy z klasą samotnie);
  •   zamknięte drzwi klas (uczniowie pozwalają sobie na więcej, w razie ujawnienia konfliktu mogą oskarżać nauczyciela i zdjąć z siebie odpowiedzialność);
  •   grupa silnych prowodyrów w klasie (przyzwolenie na nękanie nauczyciela, który jest „słaby” – czyli np. niekonsekwentny, nerwowy, niecierpliwy);
  •   trudna sytuacja materialna lub domowa uczniów lub grupy uczniów (złe zachowanie może być formą obrony);
  •   brak jasnych zasad (regulaminy, zakresy obowiązków to martwe dokumenty – uczniowie ich nie znają, nie uznają za swoje, nauczyciele ich nie omawiają).

Bill Rogers pracuje w Australii i Wielkiej Brytanii. Zrewolucjonizował w tamtejszych szkołach sposób radzenia sobie z sytuacjami problemowymi. O skutecznych sposobach na przezwyciężenie syndromu trudnej klasy pisze w poradniku  "Trudna klasa. Opanować, wychować, nauczyć...".