W stronę przedsiębiorczości – interaktywne narzędzie edukacyjne
22/04/2013Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów, działające w ramach Polskiej Akademii Nauk, we współpracy z Fundacją CambridgePYTHON, rozumiejąc potrzeby współczesnego systemu edukacji, opracowało interaktywną formę pracy z uczniami – grę symulacyjną Venture Capital Research (VCR). Grupy uczniów, pod kierunkiem nauczyciela, wcielają się w rolę kierowników/managerów zarządzających inwestycjami dokonywanymi przez fundusz venture capital. Zadaniem uczniów jest efektywne analizowanie propozycji inwestycyjnych, kupowanie i sprzedawanie udziałów w przedsięwzięciach typu start-up. Strategicznym partnerem edukacyjnym II publicznej edycji VCR jest Wydawnictwo Pedagogiczne Operon.
Wzrastająca potrzeba wykorzystywania w nauczaniu interaktywnych form, wymusza na nauczycielach poszukiwanie coraz to nowych metod wspomagających przekazywanie wiedzy. Jedną z nich są gry symulacyjne – metoda aktywnego uczenia się, w ramach której uczestnicy odgrywając konkretne role, zapoznają się z różnorakimi procesami, naśladującymi rzeczywistość. Zyskują tym samym doświadczenia zbliżone do tych doznawanych w realnym świecie.
Rosnąca popularność symulacyjnych gier decyzyjnych, głównie w edukacji dotyczącej ekonomii, zarządzania i przedsiębiorczości, wynika z kilku powodów. Przede wszystkim taka metoda nauczania łączy trzy podstawowe elementy: wiedzę, umiejętności oraz postawy i jest w stanie realizować większość celów nauczania w odniesieniu do tych elementów.
Właśnie w ten trend wpisuje się Venture Capital Research (VCR) – gra internetowa, która bawi i uczy. Efekt końcowy zależy od decyzji graczy. Wszyscy uczestnicy mają bowiem takie same warunki startowe.
Celem gry jest rozwijanie kompetencji i praktycznych i umiejętności uczniów zgodnie z programem nauczania. Uczniowie zdobędą umiejętności analityczne, a także zgłębią wiedzę z zakresu działania funduszy oraz strategii inwestowania. Zadaniami nauczyciela w projekcie są nadzór i koordynacja działań uczniów. Ważnym elementem całości jest postawienie na dużą samodzielność uczniów, którzy muszą przedstawić nauczycielom raporty zawierające uzasadnienie podjętych decyzji.
Gra jest ogólnodostępna i bezpłatna. Będzie ona przeprowadzana w pierwszym semestrze roku szkolnego 2013/2014. Aby wyrazić chęć udziału klas w projekcie, wystarczy zarejestrować się za pomocą formularza zgłoszeniowego.