Wcześniaki zdecydowanie częściej mają problemy z nauką matematyki niż dzieci urodzone w terminie. Taką zależność odkryli naukowcy z Wielkiej Brytanii i Niemiec, którzy badali relacje między czasem narodzin a rozwojem zdolności poznawczych.

Duet naukowców – prof. Julia Jaekel z Uniwersytetu Warwick w Wielkiej Brytanii oraz prof. Dieter Wolke z niemieckiego Uniwersytetu Ruhr w Bochum – przeprowadził badania na grupie ponad 900 dzieci w wieku od 7 do 9 lat, urodzonych między 23. a 41. tygodniem ciąży. Wyniki obserwacji zostały opublikowane w „Journal of Pediatrics”.

Zaobserwowano, że w grupie dzieci urodzonych przed 32. tygodniem ciąży prawdopodobieństwo zaburzeń rozwoju umiejętności matematycznych wynosiło 39,4 proc. Zdecydowanie niższe było zaś wśród urodzonych pomiędzy 39. a 41. tygodniem, bo wyniosło 14,9 proc. Relacje te można było zaobserwować niezależnie od płci dziecka czy statusu społeczno-ekonomicznego jego rodziny.