Technologie na dobre zadomowiły się w edukacji. W związku z tym nawet nauczyciele z wyjątkową osobowością i wysokimi kompetencjami mogą mieć problem z aktywizacją uczniów. Dlatego warto rozwijać swoje umiejętności cyfrowe. Konieczne jest także poznanie możliwości sztucznej inteligencji i odpowiednie zastosowanie jej w szkole.

 

chlopiec AI notuje

Współcześnie nauczyciel jest wiernym kompanem, opiekunem i mentorem w edukacji uczniów. Pozwala im na bycie odkrywcami w podróży po świecie nauki. To wymaga wprowadzenia nowych metod i narzędzi, a także odpowiednich kompetencji cyfrowych.

Zakazujemy uczniom korzystania z telefonów komórkowych w czasie pobytu w szkole. Zakazujemy konsultowania zdobytej wiedzy na forach internetowych, podczas odrabiania zadań domowych. Nie rozmawiamy o tym, w jaki sposób korzystać z ChatGPT – wciąż zakazujemy. Właśnie to powoduje, że młodzież sama uczy się, jak korzystać z wiedzy dostępnej w internecie. A jeśli chcemy, aby korzystała z niej dobrze i świadomie, musimy jej pomóc – pisze Karolina Rzeźnik w artykule „Nie demonizujmy googlowania czy rozmów z ChatGPT. Edukujmy”.

Praca domowa z ChatGPT i wyszukiwarką Google

Uczniowie wspierają się takimi narzędziami jak ChatGPT oraz Google w odrabianiu prac domowych. Nic dziwnego, bo wychowali się w świecie cyfrowym. To naturalne, że technologie, a nie książki są dla nich źródłem wspomagającym edukację. A ChatGPT to obecnie najbardziej zaawansowane narzędzie tekstowe bazujące na sztucznej inteligencji (AI). Potrafi wygenerować m.in. różne rodzaje treści, analiz czy pomysłów. Pewne jest, że będzie się rozwijać.

Pracują Państwo z tzw. cyfrowymi tubylcami, dlatego aby skutecznie nauczać współczesne pokolenie, warto poznać sztuczną inteligencję. Wszystko wskazuje na to, że z czasem każdy w pewnym zakresie będzie używał AI. Dlatego już teraz należy nauczyć się nią optymalnie posługiwać i przekazać tę umiejętność uczniom.

Korzyści z wykorzystania ChatGPT w szkole  

Kolejnym krokiem, po nauczeniu się obsługi i współpracy z ChatGPT, jest zastanowienie się, jak odpowiedzialnie i efektywnie używać go w szkole.

Odpowiednio użyty ChatGPT może wesprzeć nauczycieli na lekcji m.in. przy:

  • generowaniu pytań do testów,
  • tworzeniu scenariuszy lekcji,
  • planowaniu i opracowywaniu terminarza,
  • analizie problemu i tworzeniu rozwiązań.

 
Pomysły na zajęcia w obszarze czatbota GPT:

  • pokazanie, jak rozwijać AI poprzez wzorce np.  tekstowe czy graficzne;
  • nauka budowania precyzyjnych komunikatów – chat odpowiada na tzw. prompty, a odpowiedź zależy od właściwie zadanego pytania;
  • weryfikacja wiarygodności danych wygenerowanych przez czatbota, czyli rozwój umiejętności wyszukiwania i weryfikowania rzetelnych źródeł informacji;
  • ćwiczenie kreatywności przy nieszablonowym wykorzystaniu ChatGPT;
  • wykorzystanie ChatGPT do tworzenia różnych form tekstowych;
  • nauka pisania i korekty ewentualnych błędów w języku obcym – pytanie ucznia – odpowiedź – weryfikacja poprawności odpowiedzi.

 
Przyszłościowy przedmiot – nauka o internecie i sztucznej inteligencji  

Wspomniana na początku Karolina Rzeźnik, na łamach WCN, przekonuje, że powinniśmy wprowadzić przedmiot „nauka o internecie i sztucznej inteligencji”.  W jego ramach uczniowie zdobywaliby nową umiejętność: optymalne, efektywne i odpowiedzialne wykorzystywanie potencjału technologicznego.

Na nauczycielach ciąży odpowiedzialność podążania za zmianami i wdrażanie nowych rozwiązań edukacyjnych.  Realizacja wymienionego wyżej pomysłu zdejmowałaby z Państwa część obowiązków i wspierała w zdobywaniu kompetencji cyfrowych.

Przyszłość edukacji i sztucznej inteligencji  

ChatGPT to nie jedyne istniejące narzędzie AI. Jest najświeższe, dlatego dyskusja o nim wciąż trwa. Jednak – jak przekonywali Joanna Apanasewicz oraz Krzysztof Jaworski podczas wystąpienia na INSPIRACJACH WCZESNOSZKOLNYCH – nie warto ograniczać się tylko do chata w rozmowach o sztucznej inteligencji i używaniu jej w szkole. Należy wziąć po uwagę inne istniejące technologie i dopasowywać je do potrzeb oraz tematu lekcji.

Podczas wystąpienia prelegenci wskazali konkretne przykłady innych niż chat narzędzi, które można wykorzystać już w edukacji wczesnoszkolnej, a także przedstawili kreatywne wykorzystanie ich potencjału. Nagranie z konferencji znajdą Państwo TU. Z kolei narzędzia AI oraz poradnik Komisji Europejskiej, jak etycznie korzystać ze sztucznej inteligencji, są dostępne TUTAJ.

 

Źródła:

  1. Nie demonizujmy googlowania czy rozmów z ChatGPT. Edukujmy,  https://wszystkoconajwazniejsze.pl/karolina-rzeznik-edukacja-nowe-media-chatgpt/ (dostęp: 14.07.2023 r.).
  2. Włącz sztuczną inteligencję w klasie,https://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/innowacje-w-edukacji/6278-wlacz-sztuczna-inteligencje-w-klasie (dostęp: 14.07.2023 r.).