Czy dwujęzyczni mają lepiej?

Osoby, które znają i na co dzień posługują się dwoma językami, dłużej zachowują sprawność intelektualną – dowodzą kanadyjscy naukowcy. Zespół badaczy z York Uniwersity w Toronto stwierdził, że u osób ciągle porozumiewających się dwoma językami, objawy demencji starczej pojawiają się średnio o 4 lata później niż u posługujących się tylko jednym językiem.

Osoby dwujęzyczne sprawniej tworzą pojęcia, czyli umysłowy obraz przedmiotów, zjawisk, i łatwiej wymyślają niestandardowe rozwiązania problemów. Eksperymenty prowadzone w latach 80-tych pokazały przewagę dzieci dwujęzycznych nad jednojęzycznymi w testach badających umiejętność rozwiązywania problemów i poziom kreatywności. Zdaniem naukowców odpowiedzialny jest za to tzw. mechanizm kontroli i hamowania, który powoduje, że ignorujemy informacje nieistotne, przeszkadzające w skoncentrowaniu się na tym, co w danej chwili służy osiągnięciu konkretnego celu. Dzieci dwujęzyczne mają lepiej wygimnastykowany ten mechanizm – w trakcie przygotowywania wypowiedzi umysł osoby dwujęzycznej „pracuje” w dwu językach i w odpowiednim momencie wybiera trafnie język, w którym wypowiedź powinna być sformułowana.

Przypuszcza się, że dzięki lepszemu wyćwiczeniu mechanizmu hamowania dwujęzyczni powinni mieć mniejszy niż jednojęzyczni problem z koncentracją, zdolnością do efektywnego monitorowania swoich działań i jednoczesnym wykonywaniem dwóch czynności. Tak wygimnastykowany umysł może opóźniać pojawianie się starczej demencji.

Źródło: „Charaktery”, nr 5 (124), maj 2007