1. Jest pan czynnym nauczycielem? Jakie wyzwania nauczyciela geografii uważa Pan za najważniejsze?

Jestem nauczycielem akademickim w Instytucie Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Do najważniejszych wyzwań współczesnego nauczyciela geografii, moim zdaniem, należy zaliczyć konieczność dostosowania nauczania tego przedmiotu do współczesnych zjawisk i procesów zachodzących w środowisku geograficznym, w tym problemów ludnościowych (spadek dynamiki demograficznej i starzenie się populacji), procesów globalizacji i modernizacji społeczeństwa, konfliktów politycznych, zrównoważonego rozwoju i zmieniających się relacji człowiek–środowisko. Problemem dla nauczycieli geografii jest zmniejszenie liczby godzin z tego przedmiotu w szkole w nowej podstawie programowej, co powoduje trudności w zrealizowaniu materiału.

2. Które elementy swojej pracy uważa Pan za najciekawsze, najbardziej rozwojowe, inspirujące?

W swojej pracy, oprócz działalności naukowej, uczę studentów geografii społecznej oraz geografii regionalnej świata. Do najbardziej inspirujących elementów zaliczyłbym kształcenie w zakresie efektów związanych z umiejętnościami określania wpływu działalności człowieka na środowisko geograficzne w różnych układach przestrzennych. Ponadto, za bardzo ważne w geografii uważam nauczanie poprzez zajęcia w terenie, gdzie student czy uczeń może wyjaśniać na konkretnych przykładach zjawiska widoczne w krajobrazie, np. związane z osadnictwem (procesy suburbanizacji), działalnością przemysłową czy procesami geomorfologicznymi.

3. Skąd wziął się pomysł, by napisać podręcznik? Jakie były bezpośrednie powody, motywy?

Inspiracją było doświadczenie jako nauczyciela akademickiego i chęć podzielenia się swoją wiedzą.

4. Jaka była jego myśl przewodnia? W jaki sposób chciał Pan wesprzeć nauczycieli w ich pracy?

Przedstawienie współczesnych zagadnień w świetle najnowszych badań i danych statystycznych oraz ukazanie przykładów przestrzennego uwarunkowania procesów i zjawisk zachodzących we współczesnym świcie.

5. Czy zawarł Pan w swoim podręczniku jakieś autorskie metody pracy lub pomysły na pracę z uczniami – rozwiązania sprawdzone w pracy czynnego nauczyciela?

Przede wszystkim analiza danych statystycznych, ukazywanie tam, gdzie to możliwie, zjawisk na mapach i wykresach statystycznych, zastosowanie do objaśniania przykładów wziętych z życia codziennego.

6. Z czego w tym podręczniku jest Pan szczególnie dumny?

Przede wszystkim z jego aktualności, że poruszane są w nim problemy współczesnego świata w ujęciu geograficznym i obiektywnym (problemy migracji zagranicznych, spadku dzietności w krajach wysoko rozwiniętych, ubóstwa na świecie, współczesnych zmian klimatu, degradacji środowiska przyrodniczego itp.).

7. Czy otrzymuje Pan sygnały bezpośrednio od nauczycieli, co im się podoba?

Tak, z tego co słyszałem, pozytywnie jest odbierane podpieranie się w opisach statystykami oraz ilustracjami graficznymi (kartogramami i wykresami).

8. W jakim kierunku według Pana rozwija się nauczanie tego przedmiotu? Jak Pan widzi przyszłość geografii w szkołach?

Moim zdaniem geografia powinna być obecna na każdym etapie nauczania (także w szkole podstawowej). Wiedza z geografii jest wiedzą praktyczną, potrzebną w życiu codziennym dla zrozumienia otaczającej nas rzeczywistości. Zbyt mało jest godzin geografii dla poziomu podstawowego w szkole średniej (30 godzin to zdecydowanie za mało, aby opanować wiedzę i umiejętności z tak szerokiego zakresu materiału).

9. Czy w pańskich doświadczeniach obecna jest współpraca interdyscyplinarna? Czy nauczyciele innych przedmiotów chętnie podejmują wyzwania geograficzno-przyrodnicze?

W środowisku akademickim, w którym działam, oraz w dziedzinie geografii, którą się zajmuję naukowo (geografia społeczna), współpraca jest bardzo ważna. Na przykład, badając miasta i zachodzące w nich procesy urbanizacji, w celu właściwego ich objaśnienia współpraca z socjologami, demografami, planistami przestrzennymi może być bardzo owocna.

ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ PEŁNĄ OFERTĄ DLA NAUCZYCIELI GEOGRAFII
http://www.operon.pl/oferta_liceum/geografia