Z Nauczycielem dookoła świata - Japonia
30/10/2013Choć japońscy nauczyciele swojego szczególnego święta nie mają, to ich zasługi zwykle podkreśla się przy okazji Dnia Kultury (jap. Bunka no Hi), obchodzonego 3 listopada. Dzień ten jest świętem narodowym, któremu towarzyszą uliczne festyny, parady, a także oficjalne ceremonie. W tym główna – organizowana przez Pałac Cesarski w Tokio.
To właśnie w siedzibie cesarza odznaczane są osoby mogące poszczycić się najwybitniejszymi osiągnięciami w dziedzinie kultury, w tym edukacji i nauki. Cesarskim wzorem swoich zasłużonych odznaczają również poszczególne szkoły i uczelnie.
Co ciekawe, Japończycy żywią przekonanie, że bez względu na jesienną aurę dzień ten zawsze będzie słoneczny, co potwierdzać mają kolejne rocznice. Tym chętniej uczestniczą w ulicznych festynach. To czas, kiedy poszczególne klasy i kluby szkolne mogą publicznie zaprezentować swoje umiejętności i osiągnięcia – zarówno artystyczne, jak i edukacyjne. Bywa niejednokrotnie, że te pokazy potrafią przeciągnąć się nawet kilka dni po 3 listopada.
Szczególnie wyczekiwane w Dniu Kultury są prezentacje osiągnięć akademickich. W całym kraju naukowcy publicznie prezentują najnowszy dorobek, w tym wynalazki oraz odkrycia. Te pokazy cieszą się największą popularnością.
Sam termin święta – 3 listopada – został wyznaczony na pamiątkę uchwalenia obowiązującej w Japonii konstytucji.
Ciekawostki o japońskim systemie edukacji:
* System szkolnictwa powszechnego w Japonii jest bliźniaczo podobny do polskiego modelu. Uczniowie rozpoczynają naukę w sześcioklasowej szkole podstawowej, by następnie kontynuować ją w trzyletnim odpowiedniku gimnazjum. Kolejnym zaś szczeblem jest również trzyletnia szkoła ponadgimnazjalna.
* Rok szkolny w Japonii rozpoczyna się w kwietniu, a kończy się w marcu.
* W każdej japońskiej szkole uczniowie obowiązkowo muszą zmienić obuwie po wejściu do budynku. To nie tylko czynność higieniczna, ale też – według obyczaju – wyraz szacunku.
* W styczniu 2013 r. minister edukacji w rządzie Japonii zapowiedział starania o przywrócenie sześciodniowego tygodnia nauki szkolnej.