Lekcje przyrodnicze mogą stać się inspiracją dla uczniów i nauczycieli. Poszukiwanie ciekawych zajęć często stanowi problem dla pedagogów. Instytut Badań Edukacyjnych postanowił wyjść naprzeciw potrzebom nauczycieli biologii, chemii czy fizyki i przygotował interaktywną mapę ośrodków pozaformalnej edukacji przyrodniczej.

Na mapie zamieszczonej na stronie IBE możemy znaleźć kilkaset ośrodków w całej Polsce, w których są prowadzone zajęcia z kręgu przyrodniczego. Są to przede wszystkim fundacje, stowarzyszenia, lokalne ośrodki badawcze, a także parki, nadleśnictwa i inne instytucje przygotowujące ofertę dydaktyczną dla szkół i przedszkoli.

Instytut przeprowadził także badania programów, które oferują wymienione ośrodki. Dzięki nim będzie można poznać dobre praktyki edukacji przyrodniczej i zainspirować się w tworzeniu własnych programów. Można już przeczytać pierwszy raport z prowadzonych badań: http://eduentuzjasci.pl/pl/badania/110-badanie/556-dobre-praktyki-w-przyrodniczej-edukacji-pozaformalnej-badania-oferty-zajec-przyrodniczych.html?showall=&start=5.

Pokazuje on m.in. potrzebę korzystania z edukacji pozaformalnej, która stanowi dopełnienie nauki w szkołach. Badania pokazują bowiem, że ośrodki oferujące taką naukę korzystają z bogatszych zasobów zarówno kadrowych (współpraca z uczelniami i instytucjami badaczawczmi) oraz sprzętowych (wyposażenie ze środków unijnych). Pozaformalna edukacja umożliwia także wykorzystywanie innych niż w szkołach metod dydaktycznych oraz elastyczne podchodzenie do potrzeb swoich odbiorców i korzystania z zasobów otoczenia.

MAPĘ OŚRODKÓW POZAFORMALNEJ EDUKACJI PRZYRODNICZEJ można obejrzeć tu: https://pep.ibe.edu.pl/mapa/