Edukacja zdalna lub hybrydowa mogą negatywnie odbijać się na różnych aspektach zdrowotnych naszego życia. Uprawianie sportu nie bez przyczyny stanowi podstawę Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. W ramach programu „WF z AWF – Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii” przeprowadzono badania, które wskazują na negatywne skutki nauki zdalnej.W tym roku projekt „WF z AWF” będzie miał swoją kontynuację.

 

Sport to zdrowie!

lekcja wf

Korzystny wpływ ruchu na nasze zdrowie, pracę mózgu, w tym redukcję stresu i nieprzyjemnych uczuć, wielokrotnie potwierdzały badania naukowe. Część badaczy, tak jak włoska naukowczyni, psycholożka i logopedka Eleonora Palmieri, wskazuje na bezpośredni związek ruchu ciała z funkcjami pamięci, w tym z usprawnianiem czytania u dzieci z trudnościami w uczeniu się przez odpowiednio dopasowany program treningowy. Opierając się na badaniach przeprowadzanych wspólnie ze słynnym profesorem Piero Crispianim, badaczka wskazuje na obiecujące efekty prowadzonych terapii ruchowych. Te i inne badania stanowią kolejne dowody na korzyści płynące z kształtowania prawidłowych, zdrowych nawyków ruchowych wśród uczniów. Kultura fizyczna i sport okazują się odpowiedzią nie tylko na potrzeby zachowania elementarnego dla dobrej kondycji zakresu działań sportowych, lecz także zmniejszanie napięć emocjonalnych oraz odwracanie negatywnych skutków długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej.

W raporcie projektu „Aktywny powrót do szkoły (WF z AWF)” opisano wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie całej światowej populacji, w szczególności dzieci i młodzieży. Wyodrębniono obszary, które wymagały i w dalszym ciągu wymagają największej uwagi, takie jak zapobieganie skutkom hipokinezji, izolacji społecznej, a także przeciwdziałanie deficytom zdrowotnym pojawiającym się po przebyciu Covid-19 oraz wspomaganie odporności organizmu.
 

WF z AWF – kontynuacja programu

Program „WF z AWF – Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii” podzielono na dwa etapy:

I – Aktywny powrót do szkoły,

II – Sport Kluby.

Specjaliści z warszawskiej Akademii we współpracy z akademiami wychowania fizycznego z innych miast szkolili nauczycieli wychowania fizycznego ze szkół podstawowych, ponadpodstawowych i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.

Do udziału w programie zgłosiło się 51 tys. nauczycieli, z czego do tej pory ponad 31 tys. nauczycieli wychowania fizycznego oraz edukacji wczesnoszkolnej ukończyło szkolenia i otrzymało certyfikat. Pozostali zarejestrowani będą mogli wziąć udział w II edycji programu.

W ramach II etapu programu „WF z AWF – Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii” powstało 8,7 tys. Sport Klubów, w ramach których przeprowadzono ponad 180 tys. godzin zajęć dla prawie 120 tys. uczniów. 

Specjaliści z Akademii zbadali kondycję fizyczną dzieci i młodzieży wśród 116 914 uczniów. Badania obejmowały pomiary somatyczne (wysokość, masa ciała, obwód talii), a także wybranych cech sprawności fizycznej uczestników zajęć. Przeprowadzono również ankiety wśród rodziców, opisujące sytuację zdrowotną uczniów.

Z badań wynika, że w ciągu dekady wskaźnik masy ciała (BMI) zwiększył się o od 2 do 5 proc. w zależności od grupy wiekowej. Problem nadwagi i otyłości dotyczy ponad 15 proc. badanych uczniów i jest szczególnie zauważalny w najmłodszych grupach wiekowych, w których co piąty uczeń cechuje się nadmierną, zagrażającą zdrowiu masą ciała.

Niepokojące jest również kilkunastoprocentowe obniżenie poziomu wytrzymałości biegowej w stosunku do wyników z 2010 roku. U uczniów zaobserwowano także wyraźny spadek wydolności krążeniowo-oddechowej. Można przypuszczać, że jest to w dużej mierze efekt związany z obecnością koronawirusa oraz wielomiesięcznym okresem hipokinezji. Rodzice ponad 15 proc. uczniów potwierdzili u swoich dzieci występowanie w ciągu ostatnich 6 miesięcy objawów, których nie obserwowali przed zachorowaniem ani nawet przed pandemią Covid-19. Do najczęściej występujących objawów należały: kaszel, chroniczne zmęczenie oraz bóle w klatce piersiowej. Raport znajdą Państwo na stronie MEiN TUTAJ.

W tym roku projekt „WF z AWF” będzie miał swoją kontynuację. Po raz kolejny do udziału zostaną zaproszeni nauczyciele wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej. Będą również środki na ruchowe zajęcia dodatkowe w ramach Sport Klubów.

W kontekście nadal niewygaszonej pandemii i wspomnieniu wielu miesięcy zdalnej pracy szczególnie istotne staje się przypominanie młodym ludziom, że rozsądnie wdrażana aktywność fizyczna będzie miała wyłącznie pozytywny wpływ na ich życie i zdrowie.

 

Źródło:

MEiN, „WF z AWF – Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii” – inauguracja II edycji programu MEiN i AWF, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wf-z-awf--aktywny-powrot-uczniow-do-szkoly-po-pandemii--inauguracja-ii-edycji-programu-mein-i-awf2 (dostęp: 15.02.2022).